Marbella, Spania: For over seks år siden lød inngangen på en biltest i DN ”Er du dieselfreak med velfylt lommebok?”. Vi kunne vært fristet til å resirkulere denne frasen, selv om virkeligheten har gjort at det nå er de som kjøper bensinmotor som er freakene.

Med Audis nye toppmodell A8 er det nemlig diesel som gjelder. Og for en dieselmotor det er!

Superdiesel
Jeg snakker selvsagt om den nye V8-dieselen på 4,2 liter. Den yter 350 spreke hestekrefter, for ikke å snakke om det massive dreiemomentet på utrolige 800 Nm. Det er 150 Nm mer enn i utgående modell!

Denne motoren gir bilen sportsbilkarakter, og null til 100 km/t går unna på fattige 5,4 sekunder. Toppfarten er som vanlig begrenset til 250 km/t, men med et turtall som ikke ligger på mer enn litt over 2000 omdreininger ved kjøring tett oppunder 200 km/t, er den teoretiske toppfarten nesten utenkelig høy...

 

Ingen Norges-girkasse
Det lave turtallet skyldes den nye åtte-trinns tiptronic-girkassen, som nesten blir en vits i Norge. Selv ved forsøk på å overstyre den kommer ikke det siste giret i bruk ved lovlige norske hastigheter. Ved vanlig norsk fartsgrense på 80 km/t ligger bilen i femte gir.

Når jeg starter opp de åtte sylindrene, brummer det ganske så gromt under panseret, men under kjøring høres det ikke i det hele tatt at dette er en dieselmotor. Et blikk på graderingen på turtelleren viser at dette er dieselkrefter. Kun litt vindstøy melder seg i hastigheter som slett ikke er lovlige, men kanskje burde vært unntatt for loven for biler i denne klassen? 200 km/t går like uanstrengt som det halve, og dermed er det ikke underlig at A8-eieren vil påberope seg eierskap til veien, og spesielt venstrefilen.

 

Justerbart understell
Nå er det ikke bare motor og girkasse som gjør at A8 fremstår som den sportsligste bilen i direktørklassen. Den har nemlig et understell og et fjæringsoppsett som egner seg svært godt til såkalt aktiv kjøring. Standard på A8 er Audis drive select-system, som virkelig strammer opp og stiver opp luftfjæringene. Vi har kjørt noen Audier med dette systemet før, men har ikke merket forskjellene så godt som i denne bilen. Både styring og girrespons blir mer direkte, og den tunge bilen sitter som støpt til asfalten, selv ved kurvekjøring på grensen av det som er forsvarlig.

Quattro-firehjulsdriften hjelper selvfølgelig også til for å skape den gode kjøreopplevelsen bak rattet på denne bilen. Kreftene er sportslig fordelt 40 prosent foran og resten bak, men dette regulerer seg etter forholdene.

Overraskende lett
Til tross for sin voksne størrelse, med en lengde på 513 cm, føles den nye, og større A8 svært lettkjørt på svingete veier, dette er ikke en ren autobahn-cruiser, slik den kanskje fremstår. Grunnet økt utstyrsmengde har vekten økt litt fra utgående modell, men den er fremdeles ikke på mer enn to tonn, og det er lett for en bil av dette kaliberet.

Bedre følelse enn å bremse litt før svingen, før du gir på mens du kjenner hvordan bilen klorer seg fast i underlaget og dekkene gir fra seg et jevnt skrik, er det neppe mulig å få bak rattet på en slik type bil. Derfor sitter smilet løst etter en tur på svingete spanske fjellveier.

 

Ny teknologi
På interiør-fronten er A8 svært bekvem, og kun fantasien setter grenser for valg av ekstrautstyr.

Som vanlig er det innovativt utstyr som lanseres på toppmodellen, og som vi om noen år får se i mer folkelige modeller som A4 og A6. Her kan det nevnes adaptiv cruisekontroll som virker fra null til 250 km/t, og som i tillegg inneholder et såkalt pre-kræsj-system der radaren registrerer trafikken, og bilen om nødvendig bremser selv, hvis føreren skulle glemme det.

Den nye og fancy multimedia-styringen i A8 er også ny. En egen liten touchpad, som på en pc, kan styre alt fra radio og musikkbibliotek til navigering ved hjelp av håndskriftgjenkjenning.

Nå er ikke ekstrautstyret til A8 spesielt billig, og den norske Audi-sjefen Vidar Eriksen opplyser at en gjennomsnittlig A8 har ekstrautstyr for 300.000 kroner. Det er kanskje ikke så underlig, ettersom Bang & Olufsen-anlegget alene koster 83.550 kroner.

Gjerrigknark
Nok en gang føler jeg meg på grensen til gamling, for dette er virkelig en bil jeg får lyst på, selv om jeg enn så lenge holder meg under alderen til A8s kjernekunde. Det er nesten slik at jeg ikke hadde vært villig til å vente til den nye S8 kommer heller, da denne dieselmodellen virkelig gir alt som ønskes kan i en luksusbil. I tillegg er driftsutgiftene antakelig det halve av hva en S8 kan vise til. Motoren forbruker nemlig ikke mer enn 0,76 liter på milen. Nå er riktig nok dette det oppgitte forbruket, men det er likevel svært bra for en så stor og kraftig bil.

Til sammenligning forbruker den tregere og svakere Mercedes-Benz S-klasse hybrid 0,79 liter på mila, mens BMW i 740d med mindre motor, uten firehjulsdrift, forbruker 0,69 liter på mila.

 

Størst er best
Ja, vi vet at storselgeren på det norske markedet blir treliters dieselmotor på 250 hestekrefter og en pris på omkring 300.000 kroner mindre enn denne bilen. Og, ja, V6-motoren er nesten like sprek og rask, og enda bedre på forbruk og utslipp. Men den ”lille” dieselmotoren kan ikke oppvise samme råe kraft som V8-eren, i tillegg støyer den noe mer. Så selg da heller konebilen, og kjøp en skikkelig motor, denne bilen vil også kona like.

Audi har sine ord i behold; Uten at vi har testet konkurrentene mot hverandre, så føles Audi A8 som den mest sportslige bilen i luksusklassen. A8 kommer på markedet i april, med V8 bensin- og V8 diesel-motor. Over sommeren kommer treliter dieselmotor på markedet. Da regner Audi Norge med å selge omkring 50 biler på et år, opptil 15 av disse blir med vår nye dieselfavoritt V8-motoren på 350 hestekrefter og 800 Newtonmeter.

Konklusjon:Skulle du ha omkring halvannen million til å bruke på bil, får du neppe mer kjøreglede i denne klassen.

PS. Mye av teknologien i A8 vil vi nok finne igjen i den kommende A7. Se vår "spionvideo" av A7 på test i Norge: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.