Den nye BMW 5-serie sedan lanseres her i landet denne måneden, stasjonsvognen har vært en hemmelighet inntil nå.

Her er altså de første bildene av bilen som lanseres på det norske markedet i september.

Les test av 5-serien: Forfinet bayer

BMW 5-serie Touring kommer i fire modeller, bensinmodellene 523i og 535i, og de to dieselmodellene 520d og 530d.

Store bilder:

BMW har alltid vært kjøremaskiner, slik ser det også ut til at denne nye modellen er. En vektfordeling på perfekte 50/50 foran/bak borger for en skikkelig kjørebil.

BMW har i tillegg utstyrt sin nye 5-serie med en rekke nytt standardutstyr, vi nevner selvjusterende luftfjæring bak, skinnseter, to-soners klimaanlegg, parkeringssensorer foran og bak, samt bluetooth-telefontilkobling.

Det viktigste med denne modellen er likevel størrelsen. Bagasjerommet har øket volumet med 60 liter sammenlignet med utgående modell, og er nå på 560 liter. Det er likevel som en smågutt å regne i forhold til erkekonkurrent Mercedes E-klasse stasjonsvogn som rommer hele 695 liter bagasje. Riktignok kan baksetene i BMWen settes med brattere rygg, slik at 30 liter ekstra får plass, men da blir neppe komforten i baksetet mye å skryte av.

Les test av E-klasse stasjonsvogn: Ja takk, begge deler

Legges baksetene ned øker bagasjerommets kapasitet til 1670 liter.

BMW 5-serien har den lengste akselavstanden i klassen med 2968 millimeter, til forskjell fra Mercedes' 2874 mm. Bakseteplassen er derfor større enn i utgående modell.

Standard kommer alle modeller med en sekstrinns manuell girkasse, men kan også bestilles med den nye åtte-trinns automatkassen.

Store bilder:

Se også vår sammenligning av den nye 5-serie sedan mot utgående modell:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.