Genéve: Nå har vi endelig sett den, Aston Martins versjon av den lille Toyota iQ, kalt Cygnet.

Hvorfor i all verden skal superbilmerket Aston Martin lage en slik bil, er det mange som har spurt seg. Vil ikke dette vanne ut eksklusiviteten i bilmerket?

Sjefen svarer
- For det første trenger vi en mer bærekraftig produktrekke. Dette selskapet har vært på kanten av konkursstupet for mange ganger. Vi må være følsomme overfor det økonomiske og sosiale klimaet, og gi folk biler som de kan kjøpe selv i tøffe tider, har Aston Martin-sjefen Ulrich Bez sagt til Autocar.co.uk.

-For det andre, må vi tilfredsstille en etterspørsel vi vet finnes. Vi har kunder i London, Paris, Roma og Milano som vil kjøre sin Aston Martin oftere, men en sportsbil med V12-motor passer sg liksom ikke. De vil gjerne ha en Aston Martin som passer bedre inn i deres urbane liv. Og vår jobb er å gi dem hva de vil ha, fortsetter Bez.

-For det tredje må vi få ned selskapets CO2-utslipp, og Cygnet er perfekt for det, avslutter Bez.

Bilder:

Positive tilbakemeldinger
Reaksjonene etter bilutstillingen skal ha vært svært positive, og bestillingene skal ha strømmet på.

- Vi har allerede mottatt flere bestillinger fra eksisterende Aston Martin-kunder. Vi har for øvrig også flere interessenter som ikke har Aston Martin i dag, men vi får kun lov til å selge Cygnet til eksisterende Aston Martin-eiere det første året, sier Thomas Øvreseth, salgsdirektør i Jaguar Norge, som tar inn Aston Martin hit til landet.

I forvandlingen fra Toyota iQ til Aston Martin Cygnet så legges det visstnok ned mer enn 100 arbeidstimer på hver bil.

- Dette blir ikke en Toyota iQ med dressjakke, påpeker Øvreseth overfor DN.no, og sier Aston Martin hevder de har gjort en god del med bilens dynamiske egenskaper, ved siden av å designe og utvikle helt nye karrosseriplater og et eksklusivt interiør.

Ingen billigbil
- Planen er at Cygnet skal være tilgjengelig for kunder i løpet av første kvartal 2011. Prisene er ennå ikke bekreftede, men vi estimerer at en godt utstyrt Cygnet 1,3 liter vil koste rundt 400.000 kroner med dagens avgifter, opplyser Øvreseth.

Det er omtrent det dobbelte av hva den dyreste Toyota iQ koster.

Les vår test av Toyota iQ: Smartere enn Smart

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.