På den årlige resultatspresentasjonen til BMW igår la den tyske bilprodusenten frem tall som viste at selskapet tjente 17,7 prosent mer enn året før, etter å ha solgt nesten 1,29 millioner biler.

Men det mest spennende, og kanskje oppsiktsvekkende, kom da BMW-sjef Norbert Reithofer avslørte litt om fremtiden fra den tyske prestisjeprodusenten.

- Det vil komme forhjulsdrevne BMW-er i småbilsegmentet i fremtiden, sa han blant annet, og siktet til en ny arkitektur som kommende småbiler fra BMW skal dele med Mini. Plattformen debuterer med en ny Mini i 2014.

Alle dagens BMW-er er bakhjulsdrevne eller firehjulsdrevne, mens BMW-eide Mini alle har forhjulsdrift, inntil den nye firehjulsdrevne Countryman debuterer senere i år.

- Vi vet alle at kostnadsstrukturen i småbilsegmentet skiller seg fra den i de større modell-klassene. Vi har intensjoner om å øke profitten i dette segmentet også, sa Reithofer.

Strategien kommer, i tillegg til kostnadsbesparelser, også som følge av etterspørsel etter mer drivstoffeffektive biler, samt strengere utslippskrav i EU.

BMW-entusiaster trenger ikke få totalpanikk, også dagens minstemann, 1-serien, skal visstnok fremdeles beholde bakhjulsdriften.

Her kan du se hva man kan gjøre med en bakhjulsdreven 116d:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.