München, Tyskland: På landsbygda mellom Audi-byen Ingolstadt og BMW-byen München møtte vi denne lett kamuflerte BMW X3-en.

Vi har tidligere sett spionbilder av bilen på diverse nettsteder, selv om sjåførens oppførsel skulle tilsi at dette var en superhemmelig modell. Da sjåføren så oss, kastet han bilen ut i veien, skrek skjellsord ut av vinduet og det endte i en biljakt rundt om i små tyske dorfer.

Bilen har tydelige likheter med sin lillebror X1, som kom på høsten i fjor. Både grill og de mykere linjene minner mye om den modellen. Det mest overraskende med titten vi fikk var hvor kompakt bilen virket. Ettersom X1 ikke er mye mindre enn utgående X3, hadde vi antatt at X3 ville vokse mer enn det med det blotte øyet virket som den har.

 

Første generasjon X3 ble presentert i 2003 som 2004-modell. Bilen fikk en facelift som 2007-modell. X3 var lenge alene som i klassen for kompakte premiumsuver, men fikk for kort tid siden hard konkurranse fra både Audi Q5 , Volvo XC60 og Mercedes GLK . Det er derfor store forventninger til den nye modellen.

Den nye X3 er ventet presentert under bilutstillingen i Paris i høst, og kommer på det norske markedet mot slutten av året, eller tidlig neste år.

Store bilder:

En lærdom for bilprodusenter kan kanskje være å prøve å holde seg unna steder der det stort sett kontinuerlig vanker biljournalister med kameraer klare, i hvert fall om de holder seg til den noe oppsiktsvekkende og psykedeliske lakken de har for vane å bruke på ”hemmelige” modeller. Om det ikke lar seg gjøre er siste utvei å ta seg et ”anger management”-kurs for å lære seg å leve med at dette er noe som vekker oppsikt.

Dagens X3 koster fra knappe halvmillionen, utstyrt med toliters dieselmotor på 136 hestekrefter. Hittil i år er det registrert 124 X3 her i landet, ifjor fikk 471 X3 norske skilter. Til sammenligning solgte Audi Q5 det dobbelte i 2009.

Tidligere i år ”fersket” DN.no Audi A7 på vintertest i Norge.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.