Det har lenge ligget i kortene at BMW kommer med en ny X3. I midten av mai så vi den lett kamuflert i Tyskland, og i sommer ble de offisielle bildene frigitt. Etter at konkurransen i permiumsegmentet innen kompaktsuvene hardnet til med modeller fra alle tenkelige konkurrenter, har pioneren i klassen, BMWs X3, havnet litt i bakevja.

Les også: Suverene familiebiler

I november dukker den helt nye versjonen av bilen opp på det norske markedet.

Og BMW-entusiaster kan glede seg over at bilen definitivt har fått et mer moderne ansikt, ikke ulikt lillebroren X1 som debuterte ifjor høst. Samtidig har bilen vokst, og er syv centimeter lengre og tre centimeter bredere enn dagens modell.

Det vises best på bagasjeromsvolumet som har økt fra 480 til 550 liter med bakseter i bruk, og fra 1560 til 1600 liter med baksetet nedslått. BMW hevder plassen i baksetet også er bedre.

Store bilder:

 

Ved lansering kommer bilen med to motorer, hvorav kun en er virkelig interessant for det norske markedet. Den toliter store dieselmotoren yter 184 hestekrefter, leverer et dreiemoment på 380 Nm fra 1750 omdreininger og gjør null til 100 km/t på 8,5 sekunder. Farten stopper på 210 km/t og forbruket er oppgitt til 0,56 liter per mil, noe som gir et CO2-utslipp på 149 gram per kilometer. Dette er en reduksjon på 14 prosent fra dagens modell. Tallene er de samme om bilen har automatgir, med unntak av CO2-utslippet som reduseres med enda to gram.

Skulle du ha mye penger i banken, og ønsker å bruke de på en X3, kommer også xDrive35i ved lansering. Det tre liter store motoren yter 306 hestekrefter og har et dreiemoment på 400 Nm allerede ved 1300 omdreininger. Null til 100 km/t går på 5,7 sekunder, og toppfarten er 245 km/t. Forbruk og CO2-utslipp er oppgitt til 0,88 liter per mil og 204 g/km.

Nye X3 xDrive35i leveres standard med den nye automatkassen som har åtte gir. I X3 xDrive20d er dette en opsjon, men standard leveres dieselen med manuell sekstrinns girkasse.

Med begge girkassene er en start/stopp-funksjon standard. X3 leveres også med xDrive-firehjulstrekk som standard. Det elektroniske systemet sikrer variabel drivning mellom akslene.

Les test av dagens modell: BMWs lille rosin

 

X3 blir første X-modell som kan utstyres med Dynamic Damper Control. De elektronisk styrte demperne tilpasser seg underlaget og førerens kjørestil, som også selv kan velge mellom normal, sport, og sport+. I tillegg til dempernes innstilling, påvirkes motorens respons, styringens karakteristikk, DSC-systemets responsnivå og girskiftene.

Utstyrsnivået forøvrig omfatter blant annet head-up display og tilgang til internett.

Nye X3 vil produseres ved BMW-fabrikken i Spartanburg, South Carolina, USA. Samme sted som X5 og X6 produseres.

Hittil i år er det registrert 191 nye X3 i Norge, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Det er en tilbakegang fra året før, noe lillebror X1 må ta sin del av skylden for. Med nesten 1000 registreringer er det Norges mest solgte BMW hittil i år.

Les også test av den nye 520d Touring som snart kommer på det norske markedet: Fenomenal femmer for familien (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.