Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Audi
Audi les mer

no_topic

Alt om Audi A7

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Helt siden Audi i januar 2009 viste konseptbilen Audi Sportback concept har vi ventet på den elegante sportscoupeen A7. I januar i år oppdaget vi bilen på vintertest i Norge, og selv om den var kamuflert, kunne man ane lekre linjer.

I sommer kom de offisielle bildene, og her skal du få vite det meste som er kjent med den nye Audien.

Store bilder: Related content

A7 Sportback er 4,97 meter lang, 1,91 meter bred, og 1,42 meter høy. Fem dører gir rask tilgang til kupeen, og også enkel innlasting av 535 liter bagasje gjennom bakluken.

I tillegg til standardutstyret tilbys også adaptiv luftfjæring, Audi drive select, fullverdige LED-lykter og en rekke andre førerassistansesystemer som ekstrautstyr. Et stort utvalg av fargekombinasjoner, ulike seter og et rikholdig tilbud av infotainment-utstyr som blant annet Bang & Olufsen høyttalersystem, og navigasjonssystem med oppkoblingsmuligheter mot Google Earth, gjør at kan kunden skreddersy sin nye Audi A7 Sportback.

 

Fire motorer
Nye Audi A7 Sportback lanseres med fire ulike motorer, samtlige V6-konstruksjoner med direkte innsprøytning. De to bensinversjonene 2.8 TFSI og 3.0 TFSI yter henholdsvis 204 og 300 hestekrefter.

Begge bensinmotorene leveres i kombinasjon med quattro firehjulsdrift og S tronic automatgirkasse. Med den største bensinvarianten under panseret gjør Audi A7 Sportback null til 100 km/t på 5,6 sekunder.

 

Diesel for Norge
De mest aktuelle motorene for det norske markedet er de to treliters dieselmotorene. 3.0 TDI kommer nemlig i to versjoner med forskjellige ytelser. Den kraftigste versjonen yter 245 hestekrefter og har et dreiemoment på 500 Nm. På den modellen er quattro firehjulsdrift og S tronic automatgirkasse standard. Null til 100 km/t gjøres unna på 6,5 sekunder. Forbruket er oppgitt til 0,6 liter per mil, noe som tilsvarer 158 gram CO2 per kilometer.

- Ved lansering blir nok 3.0 TDI med quattro og S tronic den mest solgte modellen, sier informasjonsansvarlig for Audi, Marius Tegneby til DN.no. Prisen for denne modellen vil ligge i underkant av 900.000 kroner.

 

Pris fra 750.000
Den svakere versjonen av dieselmotoren yter 204 hestekrefter og leveres i kombinasjon med den trinnløse multitronic automatgirkassen. Forbruket blir da 0,53 liter per mil og CO2-utslippet er på imponerende 139 gram per kilometer. Start/stopp-system er standard på alle motorene.

Tegneby antyder at A7 får en startpris med den minste dieselmotoren på omkring 750.000 kroner. Senere kommer også denne med quattro og S tronic-girkasse.

I oktober
På alle modeller med quattro permanent firehjulsdrift fordeles 40 prosent av kreftene til forhjulene og 60 prosent til bakhjulene via en nyutviklet senterdifferensial. Audi A7 Sportback leveres med en egen sportsdifferensial på bakakselen for ytterlige progressive egenskaper.

Les også: Audis peneste kruttønne

Nye Audi A7 Sportback lanseres i Norge i oktober. Tegneby hos Audi-importør Harald A. Møller sier til DN.no at de regner med å selge mellom 200 og 250 biler i året. For de som synes motorutvalget blir for svakt, snakkes det om en S7, men den kommer neppe før i 2012.

DN.no kommer tilbake med mer om bilen etter at vi har prøvekjørt den senere i høst.

Les også hva D2s bildesignekspert mente om Audis nykomling: En magnet for uforbederlige jålebukker