Etter et noe forut-for-sin-tid-forsøk på downsizing med den underlige A2 fra 1999, treffer Audi denne gangen mer blink tidsmessig med den lille A1.

Bilen kommer garantert til å bli en suksess på det norske markedet. Den er god nok til det.

Den er liten, noe den også gir seg ut for å være, og skal selge på.

Store bilder:

Premium?
Begrepet premiumbil er kimen til mang en diskusjon, og nesten hver ekspert har sin egen definisjon på uttrykket. Jeg mener at det er en følelse som enten er der, eller er fraværende. Og i Audi A1 er den tilstede. Endelig har premiumfølelsen blitt tilgjengelig også i en småbil - og til en overkommelig pris.

 

Der Mini ikke er noen BMW, og verken Smart eller A-klassen gir noen Mercedes-vibber, treffer Audi bedre med sin A1. Den er nemlig noe så enkelt som en veldig liten Audi.

Den har det meste fra de større søsknene sine, den opplevde kvaliteten er helt på høyde med en A4. Interiøret kjennes mer eller mindre igjen fra andre modeller med fire ringer i grillen.

Lettkjørt
På veien imponerer den lille bilen også. Selvfølgelig merkes det at akselavstanden er på kun 2,47 meter, men graden av ukomfort man kjenner over brostein kan like gjerne tilskrives 17 tommers felger. Akselavstanden er forøvrig den samme som Mini. At den er ekstremt lettkjørt er det i hvert fall ikke noen tvil om.

 

En annen prisverdig ting småtassen har arvet fra storesøsknene er den glimrende S tronic-girkassen. Kombinert med et svært velfungerende start-stopp-system er bilen en nytelse å ta med på bykjøring. Samtidig gjør sportsfunksjonen på girkassen sitt til at den blir litt av en kvikkas når det er nødvendig.

Sprek og nøysom
Testbilen har den kraftigste bensimotoren på 1,4-liter og 122 hestekrefter. Den anbefales på det varmeste, selv om den 1,6-liter store dieselmotoren sikkert kommer til å selge vel så mye i Norge. Det er kun den største bensinmotoren som leveres med S tronic-kassen. Den koster under 11.000 kroner ekstra, noe den definitivt er verd.

Og som sedvanlig fra bilskribent hold, vil jeg nok en gang slå et slag for bensinmotoren. Denne er ikke av den gode gamle sorten. Effektiviteten er imponerende i en slik moderne motor, og en dreiemomentkurve på topp med 200 Nm mellom 1500 og 4000 omdreininger gjør den jo morsommere å kjøre enn dieselmotorens 250 Nm over et langt smalere turtallsområde.

 

Null til 100 km/t går unna på 8,9 sekunder, og tross gode ytelser er ikke CO2-utslippet på mer enn 119 gram per kilometer, grunnet et forbruk på drøye halvliteren på mila.

Dette gjør at bensinmotoren koster under 20.000 kroner mer enn A1 med dieselmotoren.

Velbygget
Audi A1 er en imponerende velbygget liten bil som kommer til å appelere til mange bilkjøpere. Den utkonkurrerer andre småbiler på kvalitetsfølelse og et vell av tilgjengelig utstyr. Samtidig kan den konkurrere i småbilsegmentet på pris. Vår testbil havnet neste opp i 300.000 kroner, men den var spekket med jålete ekstrautstyr man ikke trenger, du kommer ekstremt langt med 250.000 kroner. Rimeligste modell koster forøvrig 187.700 kroner.

Les også: Audi under 200.000 kroner

 

Det er mange spennede småbiler på markedet for tiden. Før nevnte Mini, Alfa Romeos Mito og nye Citroën DS3, for å nevne noen. Kanskje er Audien mer "spiselig" enn alle disse, og kommer dermed til å tiltrekke seg langt flere kjøpere enn kun de som er spesielt interesserte.

Den norske Audi-importøren har bestilt 600 biler i år, og 1000 til neste år, noe de tror blir i knappeste laget. Her er det bare å stille seg i kø, for jeg tror de får rett.

Konklusjon:Audi A1 leverer premiumfølelse til småbilpris.

Les også: Audis modellplaner (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.