Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Embret Sæter
Embret Sæter les mer

no_topic

Audi med fremtidsretro

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

En av overraskelsene under bilutstillingen i Paris i år var Audis konseptbil "Audi quattro concept".

I forkant av bilutstillingen gikk det rykter om at den nye R4 skulle komme, og blant annet gikk en video med en Audi hengende under et helikopter ved en hoppbakke rundt på bilnettsteder.

Dette var altså konseptbilen som Audi lanserte for å feire 30 år siden de lanserte quattro permanent firehjulsdrift.

Store bilder: Related content

Hyllevare
Selv om bilen er satt sammen av forskjellig "hyllevare" kan man ikke fornekte at konseptet er ganske spennende. Under panseret sitter en femsylindret turbomotor på 2,5 liter og 408 hestekrefter. Med "hyllevare" menes dermed ikke her dagligdagse syn på norske veier.

Motoren er hentet fra TT RS, mens bilen i seg selv er bygget rundt den fantastiske RS 5. En av de beste bilene DN.no noensinne har kjørt.

Les test av RS 5: Audis peneste kruttønne

Akselavstanden er 15 centimeter kortere enn RS 5, og taklinjen er også senket med fire centimeter.

Retro
Designet har klare likhetstrekk med den allerede legendariske Audi Sport quattro fra 1984, og bilen veier også omtrent det samme; 1.300 kilo. Null til 100 km/t går dermed unna på 3,9 sekunder.

Konseptbilen har selvfølgelig firehjulsdrift, med en fordeling på 40 prosent foran og 60 prosent bak, akkurat som RS 5.

Audi sies å ha et mål om flest forsider i ledende bilmagasiner i forbindelse med bilutstillinger. Mulig de klarer det også etter Paris med denne konseptbilen i tillegg til den elektriske e-tron Spyder.

 

Les test av TT RS: Audis ultimate fartsmaskin

DN.no og DNtv var på bilutstillingen i Paris forrige uke, og kommer med fyldig dekning av flere nyheter utover uken. Følg med på DN.no!

Her kan du se og høre den fantastiske lyden av den femsylindrede motoren i TT RS: