Med V60 tar Volvo et steg vekk fra den tradisjonelle herregårdsvognen. På godt og vondt. Men mest på godt. Men først; hva koster det?

I pris snakker vi 10.000 kroner mer enn sedanen S60, altså fra drøye 325.000 kroner. Ingenting å si på det.

Steget bort fra herregårdsvognen gir også klassens minste bagasjerom, dermed mister det en av Volvos kjennemerker. Plassen er rett og slett ikke all verden. På den annen side tilegner bilen seg nye egenskaper som vi ikke er vant med fra det holdet. Og det er her det gode kommer inn.

Les også: 10.000 kroner for større rumpe

 

For ønsker du den mest kjøreglade Volvoen på markedet, er V60 et soleklart valg. Styring og understell er svært bra avstemt. Du får en gylden middelvei mellom sport og komfort, og for en gang skyld er det ikke slik at det blir med snakket fra Volvo. Styringen er den mest følsomme fra Volvo, chassiset følger opp og gir en glimrende følelse med veien.

Passende motor
Under pansert i vår testbil sitter den såkalte D3-motoren som er en toliters diesel-femmer på 163 hestekrefter. I S60, som vi kjørte tidligere i år, hadde vi gleden av å ha den største dieselmotoren D5 med 205 hestekrefter. D5en kjennes sterkere, men det betyr ikke at D3-motoren ikke gjør en svært god jobb under panseret i den noe tyngre V60-modellen. Det som trekker litt ned er at dreiemomentet på 400 Newtonmeter begrenses til et turtallsområde mellom 1400 og 2850 omdreininger.

Og selv om vekten har økt med drøye 30 kilo, merkes det ikke under kjøring. V60-en er like kontant og fin på veien som sedan-broren.

Les også test av S60: Volvos beste

I samme ånd følger Volvo opp den lekre S60 med kanskje sin peneste stasjonsvogn noensinne. V60 er nemlig en fryd for øyet. Dette er en bil som vekker oppsikt, i hvert fall inntil den blir en salgssuksess - det er jeg nemlig sikker på at V60 blir - og dukker opp hos en nabo nær deg.

 

Velutstyrt
Vår D3-utgave koster nesten 550.000 kroner, ettersom den har en del mer eller mindre nødvendig ekstrautstyr.

Det du ihvertfall må sørge for å utstyre V60-en din med er den såkalte "Driver support"-pakken som består av det meste Volvo kan levere av sikkerhets-ekstrautstyr. For knappe 18.000 kroner får du dermed muligheten til å bli passet på av bilen din, ved hjelp av lysblinking og varsellyder om du skifter fil utilsiktet, ikke følger med på trafikken foran deg, ikke orker å snu hodet for å sjekke blindsonen, med mer.

Noe som kanskje ikke er verdt å betale for er Volvos navigasjon. Det er elegant å ha dette integrert, men styringen av den er noe tungvint og lite intuitiv.

Bedre med automat
Testbilen hadde også en sekstrinns automatgirkasse som koster 21.000 kroner. Selv om man fremdeles merker at Volvo har ett stykke igjen for å nå opp mot de beste automatgirkassene, var opplevelsen i V60 bedre enn i noen tidligere automatgiret Volvo vi har kjørt. Girkassen utligner mye av problemet med det litt knappe turtallsområdet man kan hente ut krefter, og uten at vi har kjørt bilen med manuell girkasse, tror vi at bilen girer best selv med denne motoren.

Det mest skuffende med denne girkassen er at forbruket øker fra 0,55 til 0.61 liter per mil. Her har Volvo en vei å gå, selv om noen av bensinmotorene leveres med en dobbeltklutsjkasse som er mer effektiv i så måte.

 

Plassproblem
Når alt kommer til alt er hovedargumentet mot V60 begrensingene på plass. Hadde det ikke vært for at jeg personlig er avhengig av litt mer plass i bilen, og dermed har blitt avhengig av flerbruksbilens størrelse, hadde jeg definitivt vurdert Volvos nyeste Sport Wagon som et alternativ. Akkurat nå får den heller stå som en oppnåelig drøm når barnevogn ikke lenger er en ting som må pakkes med på tur.

Og husk, kjøper man en Volvo V60, gjør man det fordi den ser bra ut, derfor burde ikke takboks være lov på denne bilen. (Noe som i og for seg også burde gjelde for alle andre biler).



Her kan du lese flere biltester.

Volvo inn i Golf-krigen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.