Genéve, Sveits: Det som kanksje blir den viktigste folkenyheten for det norske markedet står på fremadstormende Hyundais stand under den pågående bilutstillingen i Genéve.

Stasjonsvognen i40 bidrar til at bilmerket dekker enda et segment.

- Dette er siste steg for å dekke hele bredden i det norske markedet, sier Morten Brusletto informasjonssjef i Hyundai Norge til DN.no.

Utviklet for Europa
Nå er ikke Hyundai ukjente med storbiler, i USA og på hjemmemarkedet har Sonata vært en suksess, men i40 er utviklet spesielt for Europa, noe også motoralternativene viser.

Det som blir mest populært under panseret er en 1,7-liters dieselmotor som sørger for115 hestekrefter samtidig som CO2-utslippet ligger på 113 gram per kilometer.

I tillegg kommer bilen med en sterkere dieselmotor og to bensinmotorer, både med manuell og automatgir.

Med en lengde på 477 centimeter og en bagasjeplass på 553 liter går bilen rett i strupen på populære biler som Volkswagen Passat, Ford Mondeo og Toyota Avensis. Konkurransen i denne klassen er hardere enn noensinne, etter at Peugeot også nå kommer på banen med den nye 508.

Konkurransedyktig
-Vi har ikke fått priser ennå, men vi skal være konkurransedyktige mot Passat og Mondeo, sier Brusletto.

Av utstyr verd å nevne er blant annet parkeringsassistent, oppvarmet ratt, navigasjon og ryggekamera, ventilasjon i forsetene og varmeseter for baksetepassasjerer.

-Vi har ingen ambisjoner om å bli et premiummerke, men vi vil tilby utstyr fra premiumsegmentet til en folkelig pris, sier Brusletto.

Sprek design
Vårt første møte med bilen var positivt. Designen føyer seg inn i rekken av mer moderne biler fra Hyundai med forholdsvis sprek design. Det såkalte "fluidic sculpture"-designspråket fra kompaktsuven ix35 og miniflerbruksbilen ix20 er her ført videre.

Innvendig er det lett å finne seg til rette, og kvalitetsfølelsen er god. Vi tror dette kommer til å bli mye bil for pengene.

Hyundai tar sikte på å selge 1000 biler i år, og det dobbelte i 2012. I årets to første måneder har Hyundai hatt en økning på 55 prosent, sammenlignet med personbilsalgets totalvekst på drøye 11 prosent i Norge, viser tall fra Opplysninsgrådet for veitrafikken.

i40 stasjonsvogn kommer til Norge til sommeren, mens sedanversjonen kommer noe seinere.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.