Mercedes lanserte sin "Baby-Benz", 190-modellen i 1982 og har siden solgt mer enn 8,5 millioner biler i denne klassen. 25.000 av disse har gått og går på norske veier. I 1993 avløste C-klassen 190-serien.

Det har gått fire år siden sist vi kjørte selve folke-Mercedesen C-klasse. Nå har Mercedes fornyet bilen, men det er jaggu ikke lett å se at dette er noe nytt. Under skallet derimot har det skjedd ting til glede for både miljøet og potensielle eiere. Motorene er mer effektive og i tillegg har C-klassen den nye syvtrinns automatgirkassen, som riktignok er ekstrautstyr, men hvem kjøper vel Mercedes med manuelt gir?

Voksen-Benz
Etter at Mercedes entret de "lavere" bilklasser for 30 år siden, har de etterhvert gått enda lengre ned både i størrelse og på rangstigen. Baby-Benzen er ikke lenger minstemann i søskenflokken, men har fått en lang rekke mer barnslige og mindre søsken som A- og B-klasse. C-klassen har jevnt og trutt forbedret seg ved en rekke oppdateringer og nye generasjoner. Men selv om den snart er 30 år, er den fremdeles i tenårene i modellrekka.

Les også test av storebror CL: Den siste ekte Mercedes

 

Vår testbil er en facelift av generasjonen som kom i 2007. Ifølge produsenten er oppgraderingen betydelig, med 2000 nye deler. Fronten er oppdatert, blant annet er panseret i aluminium og selvfølgelig følger Mercedes med i tiden og har led-lys både foran og bak. Ellers er det lite og ingenting som virker ukjent på utsiden.

Store bilder:

Bensin-Benz
Vi har prøvd bilen både som stasjonsvogn og sedan, med henholdsvis diesel- og bensinmotor.

Statistisk velger 99 prosent av kundene feil motor på denne bilen. Vi falt nemlig for den nye bensinmotoren i C-klassen. Den føles adskillig sprekere og gir en finere kjøreopplevelse enn dieselmotoren. Ikke dermed sagt at dieselmotoren er spesielt dårlig.

 

Under panseret på sedanen vi testet satt en ny 1,8-liters bensinmotor som yter 156 hestekrefter og gir et jevnt dreiemoment på 250 newtonmeter allerede fra 1600 omdreininger og det holder seg helt til 4200 omdreininger. Til sammenligning gir den 136 hestekrefter sterke stasjonsvognen i dieselutgave 360 newtonmeter mellom 1600 og 2600 omdreininger.

Sammen med automatkassen slipper bensinmotoren ut 148 gram CO2 per kilometer. Prisen på denne modellen har falt med 24.000 kroner. Stasjonsvognen vi prøvde, økte med 6000 kroner i pris, tross et redusert utslipp på seks gram per kilometer. På dieselmodellene går utslippet noe opp når du velger automatkassen. Alle motorer har nå stopp-start-system.

 

Det beste kjøpet er antakelig dieselmotoren på 170 hestekrefter. Ettersom utslippet ikke er på mer enn 117 gram med manuell girkasse, er ikke prisen verre enn 430.000 kroner. Det er 30.000 ned fra utgående modell.

Uavhengig av motor, så har endringer i understell og styring ført til at denne nye utgaven er mer engasjerende å kjøre, uten at den har mistet noe av det som lenge har vært Mercedes' styrke; den deilige komforten. Slik sett har blien blitt mer komplett.

Gubbe-Benz?
Og der man før antok at sedanen var gubbebilen føles det her som stasjonsvognen mer passer mannen med hatt.

Mulig det er den hvite lakken som gjør det, men sedanen fremstår som mer ungdommelig enn kollegaen med større rumpe.

 

Hittil i år er det registrert 508 C-klasser her i landet, hvorav halvparten er sedaner, det er en noe større andel enn konkurrenten BMW 3-series antall sedaner, og adskillig høyere enn Audi A4. Sistnevnte er salgsleder av de tre, og er registrert i 710 eksemplarer hittil i år. Stasjonsvogn-andelen er på over 82 prosent.

Det viser kanskje at kundegruppen ikke er den samme for disse tre. Selv om Mercedes vil tiltrekke seg yngre kundegrupper, antyder statistikken at de yngre, og mer plasskrevende kundene velger Audi A4 Avant.

Den norske importøren regner med å selge 1500 biler i år, og stasjonsvognmodellen ventes å stå for 850 av disse.

Les også: Krise for Mercedes i Norge

Hjelpe-Benz
Ekstrautstyrslisten er av det rikholdige slaget, og C-klasse har fått mye av teknologien fra storebror E-klasse. Blant annet finnes det ti nye assistansesystemer på ekstrautstyrslisten. Adaptiv cruisekontroll, bremseassistenter, dødvinkelassistent, kjørefeltassistent og fartsgrensevarsler, er noe av det Mercedes skryter av.

Men det gjør at innstegsprisen på våre testbiler blir en vits, for med sluttpriser på mellom 650.000 og 700.000 kroner, har man kanskje vært litt for ivrig på helgarderingene når pennen ble brukt i bilbutikken.

 

På standardlisten, derimot står et punkt som vi ble glade i, og det er den nye "Hold"-funksjonen, som også finnes på roadsteren SLK. Gir man et ekstra hardt trykk på bremsene når man står stille, vil de holde seg inne, og man slipper å ha foten på pedalen i det hele tatt. Enkelt, men genialt.

Bedre Benz
Innvendig er det ikke noe å utsette på, for med et gripevennlig ratt foran runde klokker, virker interiøret hakket mer sporty enn før. Plassen er grei, og bilen plasserer seg bagasjeromsmessig mellom konkurrentene fra BMW og Audi. Heller ikke bakseteplassen er det noe å si noe på til å være i denne klassen.

Kjøreegenskapene er på sedvanlig Mercedes-vis svært komfortable og trygge. Bilen er forbedret fra forrige modell, og at prisene har gått ned er heller ingen ulempe.

Men det spørs om det ikke blir tyngre for denne mer komplette Mercen når konkurrenten BMW kommer med en helt ny 3-serie neste år.

Her kan du lese hvordan det gikk sist vi satte de to opp mot hverandre: Tett oppgjør i Bundesligaen

Store bilder: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.