Zürich, Sveits: -This is the new Audi Q3, Q is the same as cow in Norwegian.

Den lokale bonden skjønner ikke et kvidder av de to norske motorjournalistene som forsøker å forklare årsaken til at de valgte å forstyrre de søvnige kyrne hans som ørter dovent under et tre på den sveitsiske landsbygda.

- I will not see this in any magazine, sier han hissig før han, kun iført en møkkete shorts, igjen setter seg inn i sin Land Rover Discovery, og raser tilbake til gården sin.

 

Øyensynlig er ikke to bleke nordmenn iført korte benklær i en hvit liten suv noe som gir respekt blant bønder utenfor Zürich. Den nye kompaktsuven fra Audi er da heller ikke den barskeste terrengmaskinen i verden.

Behovsprøvd
Og man kan jo spørre seg: Trenger vi i 2011 enda en suv?

I 2006 kom den gigantiske luksussuven Q7 fra Audi. Etter inspirasjon fra populære amerikanske "terrengbiler" ville Audi ta sin del av kaka, i tillegg til at de ikke ville la BMW råde grunnen alene med sin X5.

Deretter lanserte Audi den mer europeiske Q5 i 2008. Da var det BMW X3 som ikke skulle få mer alenetid.

 

Nå har tydeligvis Audi sett seg lei på at BMW nok en gang herjer alene i en bilklasse. Denne gangen med X1 i klassen for små premiumsuver. Derfor har Audi kappet 23 centimeter av lengden på Q5, og skapt den nye Q3.

En suv helt i tiden. Ikke bare er den mindre enn bondens Discovery. Den kommer også i en ren forhjulsdreven versjon. Antakelig noe bonden ville fnyst av. På den annen side er også hans bilmerke i ferd med å lansere den nye Evoque. En bil som skal konkurrere med vår bil. Også den helt i tiden, og passe jålete.

Les også: Verden vil bedras

Kort, men rommelig
At størrelsen betyr noe, vet jo alle. Q3 har en lengde på 4,39 meter. Det er kortere enn hovedkonkurrent BMW X1, men det merkes ikke inne i kupeen. Benplassen i baksetet er ikke så liten som antatt, det fungerer faktisk greit også for voksne. I tillegg er bagasjerommet som er oppgitt til 460 liter, hele 40 liter mer enn i nevnte BMW, og faktisk også ti liter mer enn i Mercedes GLK som konkurrerer med storebror Q5. Storebror har forøvrig 80 liter mer bagasjeplass.

 

Ifølge produsenten selv, skal Q3 passe for unge, par og familier, samt eldre bilkunder, rettere sagt; alle bilkunder, kanskje så nær som den sveitsiske bondestanden, om vi kan tillate oss å dra litt hastige konklusjoner.

Kvaliteten innvendig virker som alltid, å være på topp. Ingen er bedre på interiør enn Audi. Utstyrsmessig er det også nesten bare fantasien som begrenser, samt lommeboka selvfølgelig.

Folkelig innsteg
Innstegsprisen er ikke avskrekkende. Den legger seg rett over startprisen for konkurrenten fra BMW. Da må du ta med i betraktningen at du må kjøre suv uten firehjulsdrift. For Audis del betyr det forhjulsdrift kombinert med manuell girkasse og 140 dieselhestekrefter.

For å få bilen med firehjulsdrift må du opp i pris. For samme motor og girkombinasjon koster firehjulsdriften 40.000 kroner, men den modellen kommer ikke før i mars neste år.

På veien
Lettere rystet etter bondens overhaling, kjører vi så raskt vi tør gjennom gården hans. Lettet over ikke å ha sett snurten hverken av han eller hans Discovery, får vi testet veiegenskapene på den nye Audien. Som ikke skuffer. Den lille suven oppfører seg akkurat som ventet. Det er trygge, komfortable egenskaper slik vi er vant med fra den tyske prestisjeprodusenten.

 

140 hestekrefter fungerer fint til å befrakte de nesten 1.500 kiloene bilen veier. Med justerbart understell i form av Audis drive select-system, kan man faktisk stramme opp bilen til å bli relativt sportslig.

Den minste motoren får oss opp i 100 km/t så vidt under ti sekunder, og gir seg ikke før nåla bikker drøye 200 km/t.

Mer pulver
Skal det gå fortere enn det må du ved lanseringen i oktober opp på en toliters bensinmotor på 170 hestekrefter, eller den sterkeste dieselmotoren på 177 hestekrefter. Begge med quattro firehjulsdrift. Startprisen for den billigste av disse er 465.000 kroner. For 20.000 mer får du dieselmotoren.

Og selv om prisen blir fryktelig tett opp på halvmillionen, får du bra ytelser fra den 177 hestekrefter sterke dieselmotoren. Via den automatiske S tronic-girkassen gjør denne modellen sprinten på 8,2 sekunder. Forbruket er oppgitt til 0,59 liter på mila, og hadde det ikke vært for prisen er dette den ideelle kombinasjonen. Komfort, krefter og sportslighet i en og samme pakke.

Super-Q3
Toppmodellen foreløpig er utstyrt med en 211 hestekrefter sterk toliters bensinmotor. Da gjør du null til 100 km/t på 6,9 sekunder, men må til gjengjeld legge 590.000 kroner på bordet.

 

Under lanseringen i Sveits hadde Audi også med en prototype på en S eller kanskje en RS-modell av Q3. Med 2,5-liters turbofemmer fra RS 3 og TT RS, blir Q3 mer sportsbil enn suv med 300 hestekrefter. Deilig lyd, launch control og heftige ytelser betyr selvfølgelig usaklig pris i Norge, om den da settes i produksjon om to år eller så.

Garantert suksess
Audi Q3 lanseres i Norge i oktober, og når alle motorvariasjoner er på plass skal den norske importøren Harald A. Møller selge 1.200 biler i året. Det burde gå greit.

Suven er helt klart ikke død, den er bare mye mindre og lettere enn tidligere. Audi Q3 er med på å forsterke dette inntrykket.

Ikke alle er landsens bønder, noen av oss er bybønder, og for oss og mange andre passer denne bilen perfekt.

Store bilder:

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.