Det er ikke hver dag det kommer en ny generasjon av ur-luksus-suven Range Rover.

Bilen som har vært produsert i 42 år kommer under bilutstillingen i Paris i høst til å vises i fjerde generasjon.

Se store bilder av den nye Range Roveren.

Og om den likner på utsiden, så har det skjedd massive ting under overflaten. Blant annet kommer den nye Range Roveren til å være verdens første suv med både ramme og karosseri i aluminium. Det har ført til at den har slanket bort 420 kilo vekt fra dagens generasjon, noe som må sies å være en svært vellykket slankekur.

– Den nye Range Rover tar vare på modellens essensielle og unike karakter – kombinasjonen av luksus, ytelse og uslåelige terrengegenskaper. Samtidig gir nyvinningene, og lettvektkonstruksjonen en helt ny opplevelse med en markant endring i komfort, ytelse, design og kjøreegenskaper, sier salgsdirektør Rune Pedersen i Land Rover Norge i en pressemelding.

Alle tekniske data er ennå ikke klare, men at den får dagens diesel-V8 med 313 hestekrefter og bensin-V8 med kompressor og 510 hestekrefter er klart. I tillegg kommer det mindre motorer.

 

Vektbesparelsene fører selvsagt til bedre kjøreegenskaper, ytelser og forbrukstall. Disse tallene har ikke Range Rover sluppet ennå.

Range Rover er en av suvene som har beholdt sine terrengegenskaper, og den nye generasjonen loves å ha bedre egenskaper utenfor veien enn forgjengeren.

Samtidig skal følelsen av eksklusivitet og luksus selvfølgelig være enda bedre på den nye modellen. Ettersom akselavstanden er økt med 10 centimeter, skal benplassen i baksetet ha blitt bedre enn det noe trange baksetet i dagens modell.

Hva prisene blir, vet vi ikke ennå. Men med en såpass stor vektreduksjon bør avgiftene i Norge kunne bli adskillig lavere, noe som burde gjøre neste generasjon billigere enn dagens startpris på drøye 1,5 millioner kroner.

Bilen kommer i salg i høst, og de første leveringer ventes til Norge tidlig i 2013.

 

Se store bilder av den nye Range Roveren. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.