- 2012 blir et finere år på papiret, det blir det desidert beste Ferrari-året noen gang, sier daglig leder Olav Medhus i Autostrada Sport til DN.no.

Tross et av tidens beste år generelt for norske bilselgere, viser årsregnskapene for 2011 til selskapet som har spesialisert seg på salg av blant annet italienske supersportsbiler, et mindre underskudd.

- Vi gjorde noen strategiske avskrivninger ifjor. Vi har alltid tjent bra på salg, men tapt på verkstedet, sier Medhus.

 

Verksteddriften og administrasjonen er nå omorganisert, og Medhus tror de vil tjene penger også på dette i tiden fremover.

Autostrada Sport holder til på Billingstad utenfor Oslo, og solgte 200 nye og brukte biler ifjor. "Bestselgeren" var superbilen Ferrari 458 Italia, med omkring 6-7 biler. Medhus har god tro på salget fremover, blant annet vil nye modeller sørge for økt salg.

- Vi kommer til å selge 20 nye Ferrari i år, og bestselgeren blir Ferrari FF med fire seter og firehjulsdrift som har truffet godt på det norske markedet, sier Medhus. Han har solgt 10 FF i år, en bil som koster fra drøye 3,5 millioner kroner.

Les vår test av Ferrari FF: Forrykende firehjulstrekker

 

Vekst i Maserati
Han tror også nye modeller fra italienske Maserati vil øke salget mye fremover.

Kombinasjonen av mindre motorer som gir lavere avgifter, samt muligheter for firehjulsdrift tror han vil trigge kundene.

- Det kommer også en ny mellomklassemodell fra Maserati som skal konkurrere i klassen med Jaguar XF og BMW 5-serie. Dette blir vår store volummodell fremover, spår Medhus.

 

Ny super-Ferrari
Neste år kommer også en ny toppmodell fra Ferrari med foreløpig kallenavnet F70, som etterfølger den legendariske Enzo som ble produsert mellom 2002 og 2004.

To slike biler kommer til norske kjøpere, hevder Medhus. Prisen på disse ligger rundt en million euro.

Ser du ingen mørke skyer på himmelen?

- Vi startet i 2008, rett før finanskrisen, og har ikke levd med noe annet enn svarte skyer, men vi ser lysninger i skylaget, sier Medhus som mener konkurransen i markedet er hard.



Konkurrent i vest
På den andre siden av fjellet sitter Trond Sandven som er daglig leder i Sandven AS som er en av konkurrentene Medhus sikter til. Han spiller på flere hester enn konkurrenten.

- Det er små marginer på de mest eksotiske bilene, så man må ha tilleggsprodukter, sier Sandven.

 

Ifjor solgte Sandven omkring 1400 biler, mesteparten "nyere brukte biler av øverste kvalitet", som Sandven sier det.

Han anslår at de solgte omkring 60-70 av mest ekostiske modellene når man inkluderer supersuver med masse motor.

Også Sandven tror 2012 blir et bedre år enn ifjor, der Sandven Gruppen vil omsette for knappe 600 millioner kroner og ligger an til å sitte igjen med 20 millioner kroner som resultat.

Ekspanderer
Sandven skal nå ekspandere østover, og starter i november en egen avdeling på Skjetten, nord for Oslo.

- Hvordan ser det ut fremover?

- For å si det slik, jeg sitter nå med 16 kontrakter på den nye Range Roveren med en pris mellom 1,5 og 2,2 millioner kroner. Det er solgt på tre dager, så når det kommer nye modeller, er kundene alltid der, sier Trond Sandven til DN.no.

 

Les om den nye Range Roveren her: Ekstrem slankekur for nye Range Rover