Omlag 50 nye motorsykkelmodeller kommer til Norge i år, og det som er mest populært er store allroadsykler. Motorsykkelsalget skiller seg dermed ikke vesentlig fra bilsalget, der suver er den bilklassen med mest vekst både i salg og modellutvalg.

- Det er motorsykkelmarkedets suv vi snakker om. Nå er det store eventyrsykler som gjelder, og i Norge har BMW R 1200 GS vært salgsvinneren i flere år. Mange vil imidlertid spise av denne kaken, og de siste årene har samtlige produsenter med respekt for seg selv utviklet modeller i denne klassen. Bare i år er det flere helt nye og kraftig oppdaterte modeller og flere er ventet de kommende sesongene, sier Eskil Bjørshol.

Han er redaktør i Norges største motorsykkelmagasin, Bike.

Dårlig start
Hittil i år har definitivt motorsykkelsalget latt vente på seg. Så langt i år er det kun 403 registreringer, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Markedet gikk ned med nesten 38 prosent sammenlignet med første kvartal 2012.

- Mars i år kan ikke sammenlignes med ifjor. Det var jo vinter og glatte veier til langt over påske, sier leder Kjell Ramleth i Motorsykkelimportørenes forening.

Redaktøren i Bike er enig med bransjeorganisasjonen.

- Det er ingen spesielle grunner til at 2013 skal bli et dårligere år enn 2012, og det er altfor tidlig å trekke noen konklusjoner, sier Bjørshol.

Ifjor ble det registrert 2776 tunge motorsykler i Norge, noe som var omtrent på nivå med året før.

Trenden
BMW ledet an med 407 eksemplarer, hvorav nesten 100 var av modellen R 1200 GS.

 

- Det er ganske oppsiktsvekkende at denne sykkelen troner på toppen av salgslistene år etter år, all den tid den koster rundt 230.000 kroner, sier Bjørshol.

Han tror hovedårsaken er at de fleste nyvinningene nå finner sted i allroadklassen.

- Nå får man all mulig slags teknikk på disse syklene, som ABS, traction-control, varme i setet, cruisekontroll og elektronisk justerbare dempere. De er også et godt alternativ på grus, selv om det er få som bruker syklene slik.

I likhet med eiere av suver på fire hjul er det få som bruker terrengkapasiteten til motorsyklene sine, slik reklamebildene ofte fremstiller det.

Mindre effektfokus
Effekthysteriet som preget markedet på 2000-tallet er over.

- For noen år siden sto sportsyklene for en fjerdedel av markedet, men nå er de godt under ti prosent, sier Ramleth.

Dreiningen har gått i retning av vanlige gatesykler på mellom 600 og 900 kubikk. Disse står for omkring halvparten av salget.

- Tidligere har produsentene kjempet en innbitt kamp om å tilby de råeste sportssyklene, men svikt i etterspørselen og ekstremt høye utviklingskostnader har bremset denne trenden, sier Bjørshol.

Tross en treg start på sesongen er ikke motorsykkelbransjen bekymret for salget.

- Den største bekymringen nå er at butikkene er fulle av vinterlagrede sykler og ikke får plass til de nye syklene, sier Ramleth.






Kilde: www.vegvesen.no