Bilprodusenten Volvo økte salget på verdensbasis med 14 prosent i juli. Den kraftigste veksten kom i Kina, der salget økte med over 60 prosent i juli, og hittil i år har en vekst på 37,5 prosent. Det kinesiske selskapet Geely kjøpte Volvo fra den tidligere eieren Ford i 2010.

Også i Europa solgte Volvo flere biler i juli i år enn ifjor, med en vekst på 16,8 prosent. Det norske markedet går litt imot trenden, med et fall på 1,7 prosent i juli, og 8,6 prosent hittil i år.

Les mer om det norske bilsalget: Puster VW Golf i nakken

Til tross for en vekst på 3,3 prosent i salget i USA, skuffer tallene derfra, da totalmarkedet økte med hele 14 prosent i juli.

Totalt sett har Volvo solgt 3,2 prosent færre biler hittil i år enn i samme periode ifjor. Den mest populære modellen er XC60, mens det i Norge er V40 som er den klart mest populære modellen.

Volvo kommer i disse dager med en massiv oppdatering av de fleste modellene sine.

Les også: Her er Volvos første steg mot salgsdobling

Volvo-salget så langt i 2013

Kilde: Volvo Personvagnar(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.