- Kan du flytte setet ditt fram, jeg får vondt i beina, kommer det fra femåringen i baksetet. Det er ganske betegnende for de praktiske egenskapene til BMWs nye 2-serie. Dette er en bil for sjåføren. Punktum.

Er bakenden noe for kort? Litt rar er den i hvert fall.
Er bakenden noe for kort? Litt rar er den i hvert fall. (Foto: Embret Sæter)
Men til tross for at den er skyldig praktiske egenskaper som plass og baksetevennlighet, er det vanskelig å ikke la seg sjarmere av denne lille tassen av en bil.

Hos BMW er partallene for posørene, mens oddetallene er for folk flest. Akkurat som det er gjort med cabriolet og coupe-versjonen av 3-serien, som altså har blitt 4-serien, har de samme karosseriene som før gikk under 1-serien blitt til 2-serien.

2-serien er altså befriende, eller fortvilende, alt ettersom, fri for praktikalitet. Det er alltid deilig å koble av med en bil som ikke har andre mål enn å gi deg en morsom kjøretur, men du må altså gjøre det alene. Fordelen er at du slipper gnåling om bilsjuke og klaging på høy fart i svinger. Det er nemlig det denne bilen er bygget for, og det er grunnen til at du har kjøpt denne bilen.

Dette er definitivt en bil man ikke kjøper ved en tilfeldighet.

 

Etter at du har satt deg ned i supre sportsseter, føles det litt som å ha på seg en alt for stor jakke. Tross et beskjedent ytre, føler man at man sitter på bakken og nesten drukner i den lille bilen. Men det å sitte lavt er kun naturlig i en bil som skal kjøres.

Vår testbil kommer med velkjente dynamiske kjøreegenskaper, samt en særs villig og effektiv dieselmotor.

184 hestekrefter jobber godt under panseret, forbilledlig hjulpet av BMWs fantastisk gode sportsautomatkasse. Toliteren jobber over et bredt turtallsregister og er veldig god på forbruk, men den mangler raffinementet som BMWs rekkeseksere var så kjente for. Den er rett og slett for høylydt, på feil måte.

Likevel så er dette noe du fort glemmer i det du girer ned med venstre lange- og ringfinger og styrer BMW-grillen med perfeksjon inn i neste sving. På vei ut av svingen skjønner du at det finnes sterkere motorer i modellrekken, og kan kanskje oppleve en form for higen etter enda flere hestekrefter. Om lommeboken er full nok, er det neppe noen grunn til ikke å gå "all-in" og fleske til med M235i. Da slipper du diesellyd og kan heller nyte 326 hestekrefter i samme karosseri. Synd da at du må ut med dobbelt pris.

Nær sagt som vanlig varter BMW opp med forbilledlig vektfordeling og en svært presis og fin styring. En noe kortere akselavstand enn for eksempel 3-serie kjenner du på norske vårveier i form av noe mer krevende komfort, men til gjengjeld opptrer bilen svært kvikt og dynamisk.

Interiøret er velkjent BMW.
Interiøret er velkjent BMW. (Foto: Embret Sæter)
På myke vinterdekk blir det noe understyring når man går over grensene, men om man hadde litt mer kraft kunne man styrt bilen med med gasspedalen enn tilfelle er for 220d.

Ser du bort fra et utseende, spesielt bak, som virker noe underlig i proporsjonene, er 2-serien kanskje den kuleste serien til BMW. Derfor er det litt underlig at de til høsten kommer med 2-serien Active Tourer, som ikke bare er BMWs første flerbruksbil, men også har forhjulsdrift.

Neste gang du ser en 2-serie Coupé, husk at det sitter en person bak rattet som har gjort et bevisst valg når det gjelder bil, mest av alt uten tanke for andre enn seg selv. Selv om den fremstår som mer ”normal” enn direkte sportsbiler som Audi TT, er det i realiteten slike typer biler den konkurrerer mot, og kjøpegruppen er nok den samme.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.