Mandag kveld avduket Jaguar sin nye modell XE under et arrangement i London.

Bilen erstatter den ikke fult så anerkjente X-Type som Jaguar bygde på samme plattform som Ford Mondeo mellom 2001 og 2009.

Selv om den var første mindre modell siden 1955, og også kom som første stasjonsvogn fra merket i 2004, ble den aldri den suksessen Jaguar hadde håpet på.

Nå står Jaguar mer på egne bein, etter at Ford solgte bilmerket til indiske Tata i 2008. Sammen med Land Rover har Jaguar opplevd en ny blomstringstid med indiske eiere. Det har blant annet gitt oss nye favoritter med Range Rover, som etter min mening kanskje er den beste luksussuven på markedet.

Les test av Range Rover her: Range Roverens år

Les test av Range Rover Sport her: Range Rover Sport: Eksellent til alt

I tillegg har Jaguar kastet seg inn på sportsbilarenaen igjen med den nye F-Type.

Les test av F-Type: Det elegante valg

Også roadsteren: Årets peneste bil

XE er en helt ny modell, og den første bygget på Jaguars nye fleksible plattform.

-Jaguars posisjon som den ledende premium-produsenten av biler i aluminium ga oss muligheten til å utvikle en lett og stiv karosseristruktur som er banebrytende i sin klasse. Den gjør det mulig for XEs avanserte chassisteknologi å levere en helt unik balanse mellom smidighet og raffinement som hittil bare har vært å finne i dyrere biler, sier Jaguars modellrekke-sjef Kevin Stride, i en pressemelding.

XE er som seg hør og bør denne bilklassen bakhjulsdreven, og ifølge produsenten skal den være en ekte "driver’s car".

Bilen som kommer først er XE S, som har en treliters V6-motor som yter hele 340 hestekrefter og gir et moment på 450 newtonmeter. En åttetrinns automatgirkasse sørger for en akselerasjon fra null til 100 km/t på 5,2 sekunder. Forøvrig den samme motoren som også finnes i F-Type. Denne modellen kan sammenlignes med Audi S4, som omtrent yter det samme, har firehjulsdrift og koster en drøy million kroner.

Mer aktuelle for norske kjøpere blir firesylindrede motorer på to liter i både bensin- og dieselutgave. Mest effektive dieselmotor skal gi et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer, med 163 hestekrefter og et dreiemoment på 380 newtonmeter.

-Vår misjon var å skape et medrivende og dynamisk design som tydelig avspeiler at XE er en bil med kjøregleden i høysetet. Proporsjonene med kupeen, som er trukket bakover, og den kompakte designen oppnår dette og gir inntrykk av at XE er i bevegelse, selv når den står stille. Den er designmessig nært beslektet med F-Type, og den vil skille seg ut i mengden, sier Jaguars designsjef Ian Callum i pressemeldingen.

Jaguar hevder de har større erfaring med bruk av aluminium enn noen annen bilprodusent, noe som resulterer i XEs karosseristruktur og den skal være den eneste bilen i sin klasse som benytter en selvbærende konstruksjon med stor andel av aluminium.

Etterhvert skal det visstnok komme både stasjonsvogn og en coupé av XE. Bilen kommer til Norge i 2015, etter å ha debutert for publikum i Paris i starten av oktober.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.