I august 2013 startet den amerikanske elbilprodusenten Tesla leveringene av Model S på det norske markedet. Innen årsslutt var det levert skilter til 1983 nye biler, en voldsom vekst fra 32 leverte biler i 2012.

Dette førte til at omsetningen økte til 1,3 milliarder i fjor, noe som tilsvarer drøye 650.000 kroner per leverte bil. Til sammenligning var omsetningen året før på 25 millioner kroner. Det var bransjenettstedet Bilnytt.no som først omtalte resultatene.

Før skatt leverte selskapet et resultat på 9,1 millioner kroner, noe som gir en resultatmargin på 0,7 prosent.

Er dere fornøyd med resultatet?

- Ja, det reflekterer at vi investere en masse penger, og er i en oppstartsfase, sier kommunikasjonssjef i Tesla, Esben Pedersen til DN.

Hittil i år er det registrert nesten 3500 nye Tesla Model S her i landet, men at de vil tjene mye mer penger, er ikke Pedersen så sikker på.

- Fordi vi er et nytt firma og ekspanderer så voldsomt, så tror jeg ikke overskuddsgraden endrer seg vesentlig i de nærmeste årene ettersom vi investerer så mye som vi gjør, sier Pedersen.

Med en kontantbeholdning på nesten 450 millioner kroner skulle man tro det sto bra til med selskapet.

- Om du kikker på cashbalansen, så er den veldig høy i forhold til andre bilfirmaer, det er fordi en mengde kunder har betalt innen årsskiftet, sier Pedersen som lover at omsetningen blir enda høyere i inneværende år.

- Vi har allerede levert 3300 biler i år, og det er fortsatt et kvartal igjen.

Tesla Motors Norway er et heleid datterselskap av Tesla Motors Inc.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.