Volkswagen Golf er i en klasse for seg på den norske registreringstatistikken med 1313 registreringer i januar. Hele 879 eller 67 prosent av disse er elektrisk drevne. E-Golf alene selger langt mer enn modell nummer to på lista, som er Toyota Rav4 med 535 registreringer, viser fersk statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Les test av E-Golf: Bebudet suksess

Det voldsomme Golf-salget gjør at det tyske bilmerket beholder posisjonen som Norges mest solgte bilmerke, til tross for at Toyota har tre av de seks mest solgte modellene på lista. Over halvparten av bilene Volkswagen fikk registrert er elektriske.

Senere i år kommer Golf også som ladbar hybrid. Volkswagen hadde i januar en markedsandel på hele 19,5 prosent, og registreringen økte med hele 51 prosent fra en ganske laber januar i 2014.

For personbilmarkedet totalt falt januar-registreringene med 7,6 prosent sammenlignet med januar ifjor, til 10.523 personbiler. Sammenlignet med gjennomsnittet for januar de siste 10 årene er det likevel 8,8 prosent høyere.

21 prosent av de registrerte personbilene i januar var ladbare. Mitsubishi på en syvendeplass på merkestatistikken hadde en ladbar andel på omkring 65 prosent, der flesteparten av bilene var den ladbare hybridsuven Outlander.

Test av Mitsubishi Outlander: Mitsubishi Outlander: Tre motorer i én bil

En rekke bilmerker gjorde det langt dårligere enn januar året før. BMW falt med nesten 30 prosent, Mazda med 35 prosent, Peugeot med 43 prosent, mens Volvo og Audi fikk registrert mer enn dobbelt så mange biler i januar i fjor sammenlignet med i år.

Tesla-registreringene er kun på 71 biler, nesten halvert fra fjorårets januartall. Disse tallene blir nok langt høyere når Model S med firehjulsdrift kommer om kort tid. Tesla har også tradisjon for å øke leveringene rett før kvartalsslutt. Fjorårets rekordtall fra mars på nesten 1500 biler blir nok likevel vanskelig å oppnå.

Les test av Tesla Model S: Mens vi venter på Teslas D

Her er  det 10 modellene som selger best i Norge i januar 2015:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken