De fleste er heldigivs opptatt av miljøet, og salget av mer miljøvennlige og bensingjerrige biler øker også i bilkjøringens hjemland USA.

I tillegg er salget av elbiler kraftig på vei oppover, ikke minst i Norge der det selges flest elbiler per innbygger enn noe annet land i verden.

Men fortsatt er det mange som er opptatt av helt andre ting enn miljøspørsmål når de skal kjøpe bil.

Det amerikanske miljødirektoratet The Environmental Protection Agency (EPA) har vurdert alle biler ut fra et miljøhensyn, og på verstinglisten er det ikke akkurat standardbilene som dominerer.

For biler med to dører er det Bugatti Veyron, 16 sylinder, 8.0 L, auto, som inntar den lite ærerike førsteplassen. Bilen har en 8-liters W16-motor med en sylindervolum på 7993 cm3, og gjør 0 til 100 kilometer i timen på 2,5 sekunder. For å nå 400 kilometer i timen, må man vente i drøye 50 sekunder til. CO2-utslippet er hele 571 gram per kilometer.

Blant de minste kompakte bilene er det Aston Martin DB9 som er miljøverstingen. Bilen har 517 hestekrefter og klarer 0 til 100 kilometer i timen på 4,6 sekunder. Utslippene er på 333 gram CO2 per kilometer.

Mercedes-Benz C63 AMG Coupe, 8 sylinder, 6.2 L, Auto topper listen blant de «subkompakte» bilene. V8-motoren på 6,2 liter yter 487 hestekrefter. CO2-utslippene er også solide; 280 gram per kilometer ved blandet kjøring.

Les DNs test av C63 AMG her: Mye skrik – mye ull

Under kjøring med C63 AMG kan man formelig se bensinnålen synke. Foto:
Under kjøring med C63 AMG kan man formelig se bensinnålen synke. Foto: (Foto: Embret Sæter)
 

I mellombil-klassen er miljøverstingene Bentley Mulsanne, 8 sylinder, 6.8 L, Auto,  og Ferrari FF, 12 sylinder, 6.3 L, Auto de store miljøsynderne. Ferrari FF har 660 hestekrefter og når 100 kilometer i timen på 3,7 sekunder. CO2-utslippet er «imponerende» 360 gram per kilometer.

Les DNs test av Ferrari FF: Forrykende firehjulstrekker

Ferrari FF er kanskje ikke miljøvennlig. Men for en bil det er! Foto:
Ferrari FF er kanskje ikke miljøvennlig. Men for en bil det er! Foto: (Foto: Hege Hegle)
 

I klassen for store biler er det ingen som overgår Rolls-Royce i miljøskadelighet. Rolls-Royce Phantom, 12 sylinder, 6.7 L, Auto og Rolls-Royce Phantom EWB, 12 sylinder, 6.7 L, Auto er av EPA vurdert som «like ille».

Les også DNs test av Rolls-Royce Phantom: Rullende luksus til fem millioner

Luksusfølelsen man får i en Rolls-Royce er det ingen som topper.
Luksusfølelsen man får i en Rolls-Royce er det ingen som topper. (Foto: Embret Sæter)

Les også:
Her er Teslas rekkeviddeangst-dödare
«Ny» bil var ikke ny
Dette er bruktbilene som ikke svikter  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.