Mye ny teknologi og mer innbruddssikre biler til tross, biltyverier er fortsatt er stort problem også i Norge.

Moderne biler har nemlig en akilleshæl som dyktige tyver vet å utnytte, sier etterforsker, biltyveriekspert og tidligere politi Torbjörn Serrander hos den svenske forsikringsorganisasjonen Larmtjänst til di.se.

Ifølge Serrander er det i dag nesten umulig å hindre profesjonelle biltyver, særlig de internasjonale ligaene, i å komme seg inn i en bil.

- Det normale er at man dirker opp eller knekker låsen. Vi har også sett manipuleringer der vi tror de blokkerer låssignalet når du skal låse bilen din, sier biltyverieksperten til avisen.

Når de først er kommet inn i bilen utnytter de mest avanserte biltyvene bakveien inn til bilens sikkerhetssystem, nemlig diagnoseuttaket OBD II/EOBD (On Board Diagnostics/Europeisk). Ved å plugge seg inn på diagnoseuttaket kan man ikke bare kontrollere bilens tilstand, men også gi nye instruksjoner.

Gjør som tyvene gjør

Og det er nettopp hva biltyver som kan sitt fag gjør.

- Den absolutt vanligste metoden er nøkkelprogrammering. Man har med seg verktøy som man bruker i bilens diagnoseuttak. Dette verktøyet er tilpasset for å legge til en nøkkel i bilens system. Det er, slik jeg ser det, den store akilleshælen i dag, sier Serrander til di.se.

Et av rådene hans er å gjøre som biltyvproffene selv gjør for at ingen skal stjele deres biler; Koble ut OBD-en, «stapp» den under dashbordet eller skaff en låsbar «kappe» til å feste over uttaket.

Skulle uhellet likevel være ute og bilen bli stjålet, er det ifølge etterforskeren neppe noen som angrer hvis man allerede har snakket med forsikringsselskapet sitt og for eksempel fått installert en sporsender.

 

Les også: Slik smugles luksusbiler ut av Norge

Stjeler tyverisikre BMW-er  (2012)

Sjekk også hva DN mener er årets beste bilkjøp:

Godt kjøp ...hvis du ikke har store krav til baksete- og bagasjeplass
Mazdas nye mini-suv, CX-3, imponerer og ligger godt an til å kopiere suksessen til storebror.
01:51
Publisert:
 

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.