Alfa Romeos mellomklassebil 159 forsvant fra markedet i 2011, og siden har det tradisjonsrike italienske bilmerket kun hatt småbilene Mito og Giulietta. Ifjor kom riktignok den fantastiske sportsbilen 4C, men slike biler hjelper ikke stort for å få opp produksjonen.

Se video fra DNs test av Alfa Romeo 4C:

Alfa Romeo 4C: En klassiker er født
DNhar testet en av årets store bilnyheter.
01:10
Publisert:
 

Nå har Alfa Romeo akkurat avduket sin nye mellomklassemodell Giulia, en bil som skal inn i den knallharde konkurransen med biler som BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og den flunkende nye Jaguar XE.

Når nyheten først kommer, slår Alfa Romeo virkelig på stortromma. Bilen vi her ser bilder av er den såkalte Giulia Quadrifoglio-modellen. Det betyr at det er toppmodellen. En bil som skal konkurrere mot legenden BMW M3 og den brutale Mercedes-AMG C 63.

Ut fra tallene produsenten oppgir, ser det riktig så lovende ut. Under panseret har den nemlig en V6-motor som ingeniører med erfaring fra Ferrari har satt sammen. Det betyr 510 hestekrefter og en null til 100 km/t-tid på superraske 3,9 sekunder. Det er ett tidel raskere enn konkurrenten fra Mercedes, som definitivt ikke er noen sinke.

Bilen er selvsagt bakhjulsdreven, som det skal være i denne klassen. Men den kommer etterhvert også med mulighet for firehjuldrift.

Utseendet er selvsagt viktig for Alfa Romeo, og det er vanskelig å bli skuffet når man ser denne bilen. Korte overheng foran og bak, samt elegante og ganske så aggressive linjer med et langt panser og brede hofter. Akselavstanden skal være den lengste i klassen, og vil forhåpentligvis gi bedre plass enn i forgjengeren 159.

Vektfordelingen skal være på perfekte 50 foran og 50 bak, og vekten er holdt nede ved bruk av lette materialer som karbon. Alfa Romeo påstår også at bilen skal ha den mest direkte styringen i klassen, noe som lover godt.

Innvendig skal det selvsagt være førerorientert, med hovedkontroller plassert på det lille rattet, akkurat som i Formel 1. Ellers går materialene i karbon og ekte treverk.

Alfa bestemte seg for at elektronikken kun skulle forbedre kjøreopplevelsen, derfor har bilen et eget system for å fordele kreftene på hvert enkelt bakhjul. Et integrert bremsesystem er også en nyhet, og skal kombinere stabilitetskontrollen med bremsene for å kutte ned på bremselengden.

Når Alfa Romeo endelig kommer ut av tenkeboksen, så virker det som at tiden har vært godt brukt.

Les tester av konkurrentene:

Jaguar XE: Pass opp, BMW!  

BMW M3: Fortsatt best i klassen

Mercedes C-klasse:  Ledestjernen dnPlus (krever innlogging)

Se video av konkurrenten Jaguar XE:

Jaguar XE: Her er Jaguars nye kjøremaskin
Og den er kanskje bedre enn sine tyske konkurrenter.
02:09
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.