Der Volvo virkelig frir til familien, Audi til teknonerdene og BMW til de mest kjøreglade, er Mercedes sin nye storsuv GLE kanskje den mest allsidige av dem alle. Skjønt ny og ny ... Mercedes jukser når de nå omdøper M-klassen til GLE-klassen, for utenom navnet, som nå er tilpasset hele den rikholdige modelloversikten til Mercedes, er det ikke så mye nytt med denne bilen.

Utenfor allfarvei er Mercedes GLE konge. Du mister antagelig hodet selv før bilen må kaste inn håndkleet.
Utenfor allfarvei er Mercedes GLE konge. Du mister antagelig hodet selv før bilen må kaste inn håndkleet. (Foto: Embret Sæter)
Artig er det likevel at Mercedes går i konkurrenten BMWs fotspor og lager en coupeversjon av den store suv-en. I seg selv en ganske latterlig idé, men BMW har vist at også slike biler lar seg selge med suksess.

For det norske markedet er det mer vesentlig at bilen kommer som ladbar hybrid, en bil som med det norske avgiftssystemet definitivt blir interessant, men som mister noe av allsidigheten ettersom batteriene overtar mye av bagasjeromsplassen.

I den dieseldrevne 350-modellen er det romslig med plass til alt du måtte ønske å ta med deg. Plassen kan imidlertid ikke byttes ut med to ekstra seter, for foreløpig kommer ikke GLE som syvseter, som mange av konkurrentene.

Utenfor allfarvei er GLE konge. Med offroadpakke som omfatter spesielle kjøreprogrammer og lavgirserie, kan ingen vei lenger kalles ufarbar. Du mister antagelig hodet selv før bilen må kaste inn håndkleet.

Derfor er det også imponerende hvor kjørbar denne bilen er på normale veier. GLE leverer sikre kjøreegenskaper, med komfort satt i høysete. Vei- og motorstøy er fraværende, som det skal være i denne bilklassen, og milene slukes med letthet. 258 sterke hestekrefter og et dreiemoment på 620 newtonmeter er perfekt match i denne bilen. Den oppfordrer til verdighet på veien, og et forbruk på drøye 0,6 liter på mila gjør at moderne suv-eiere ikke trenger å gå med senket hode i noen sammenhenger.

Interiøret er velkjent Mercedes, det betyr høy kvalitet og oversiktlig betjening. Av en eller annen grunn har de valgt å segregere skjermen mer fra dashbordet, som de også har på mindre modeller, det ser litt mindre stilig ut, men betjeningen er forbilledlig enkel og foregår via et hjul mellom setene. Knappeutvalget er fremdeles rikelig ellers i bilen, så her henger Mercedes litt etter for eksempel Volvo.

Nå er alle de store prestisjesuvene oppdaterte, og jevnere har det aldri vært i denne klassen. GLE er en sann mester på det meste, men kanskje ikke den mest spennende av de store suv-ene.

Les hele avisen

Les tester av konkurrentene:

Volvo XC90: Volvoen er et solid svensk gull

Audi Q7: En teknologisk spydspiss

 

Les også: Den store SUV-sommeren (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.