Halvårstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at bilsalget i Norge har steget med 2,8 prosent fra første halvår ifjor, etter en svært god juni-måned. Samlet har det blitt registrert 74.392 nye personbiler i Norge hittil i år.

Drøye 41 prosent av disse er registrert på næring.

Spår oppgang for elbilene
Elbilene har vunnet privatmarkedet med en total markedsandel på over 18 prosent, men har stått litt på vent i firmabilmarkedet på grunn av utfordringer rundt momsen. Men når nullsats for elbil-moms og leasing gjøres gjeldende fra 1. juli i år, tror biladministrasjonsselskapet Autolease at etterspørselen etter elbilene vil svinge seg opp i firmabilmarkedet, både med hensyn til privatbiler og til varebiler.

- Vi regner med at etterspørselen etter å lease elbil vil øke kraftig både i næring og privat. Fra 1. juli vil elbilen være konkurransedyktig på kostnader, og da vil også næringslivet se på elbilen som et alternativ, sier  sier Haakon J. Marthinsen, leder for biladministrasjonsselskapet Autolease Norge.

Selskapet har en flåte på omkring 35.000 biler og følger nøye med på markedet.

- I privatmarkedet er bil ofte en kamp mellom hjerte og lommebok. Men i bedriftsmarkedet er det bare lavest mulig kostnader og mest mulig nytte som gjelder. Både ved kjøp, drift og salg av bilen er det kostnadsfokus i bedriftene, dette er vår kjernekompetanse og som vi bistår kundene med, sier Marthinsen.

De mest populære firmabilene
- Ford Mondeo, som er ute med ny modell, har alltid vært en solid og etterspurt firmabil. Modellen er en av favorittene til selgere, som ofte har mange mil bak rattet i løpet av året. Men både i næring og privat er det VW Golf som troner på toppen, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease Norge, biladministrasjonsselskapet til DNB.

Les DNs duell mellom Ford Mondeo og Volkswagen Passat: Stasjonsvognenes revansj

Tallene fra OFV forteller at Volkswagen Golf har vært favorittbilen i næringslivet og toppet listen i alle halvår helt tilbake til første halvår 2009. Ved første halvår 2008 var det VW Passat som toppet listen.

I år er Passat ute med ny modell og salget er opp 18,2 prosent så langt i år mot samme tid i fjor. Skoda Octavia, som scorer høyt på kost-nytte, hadde ny modell i fjor, men taper litt i år, trolig til Passat.

Endringer i markedet
I privatmarkedet mister de tradisjonelle familiebilene litt grepet.

- Det er særlig tre faktorer som rammer de tradisjonelle bilsegmentene hardt. For det første har elbilene kilt seg inn og plug-in hybridene er på vei, for det andre så vokser kompaktklassen i størrelse og tar kunder fra både flerbruks- og mellomklassen og for det tredje velger mange å gå ned i bilstørrelse av hensyn til miljøet, sier Marthinsen.

Segmentet store biler er ned 15 prosent i første halvår i år mot samme tid i fjor, i følge tall fra OFV over bilsalget til private.

- Kompaktbiler vil øke fremover. Focus, Golf, Auris stasjonsvogn anses mer og mer som fullverdige familiebiler, de er like store som 10 år gamle mellomklassebiler, sier Marthinsen.

Les DNs duell mellom Volkswagen Golf, Peugeot 308 og Opel Astra her: Familiens gråtkvalte valg

Tesla nummer to
SUV har vært en favoritt og vekstvinner i mange år, men segmentet vokser mindre så langt i år. Det er særlig de mindre SUV-ene som er populære. Toyota Rav4, Mitsubishi Outlander og Mazda CX-5 er fortsatt på listen over de 10 mest solgte modellene i første halvår i år. Mens det tidligere var en av de mindre SUV-ene som var Norges nest mest solgte bil etter Golf, er det nå Tesla Model S.

- Minibilene og spesielt i år, småbilene, har kilt seg inn og blitt en populær klasse. Vi ser at disse ofte blir leaset både av privatpersoner og av bedrifter, sier Marthinsen.

Autolease tror minibilene og småbilene er blitt en populær hverdagsbil for familier som da reduserer den store familiebilen til ferie- og hyttebil, men også attraktive for husholdninger som bor urbant, og da som eneste bil.

- Bil appellerer til både hjertet og hjernen, og i år vil en rekke nye plug-in hybrider gjøre denne kategorien til en soleklar vekstvinner. Plug-in hybrider har gunstige avgifter, motorkraft og lang rekkevidde, derfor appellerer de både til lommeboken og kjøregleden, sier Marthinsen.

Se video fra vår test av Tesla Model S 70D:

Denne Teslaen er et røverkjøp
Dropp toppmodellen, spar 200 000 og velg denne i stedet.
01:36
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.