Når Jaguar i starten av neste år lanserer sin første suv F-Pace, står de ikke akkurat med luen i hånden.

"Med sportsbilchassis og testet på de samme utfordrende veiene som alle andre Jaguar-biler, gir den nye F-Pace overlegen dynamisk smidighet. Dette er en performance crossover designet for mennesker som elsker å kjøre." heter det i pressemeldingen om bilen før den offisielle debuten under bilutstillingen i Frankfurt i september.

Les test av den nye Jaguar XE: Pass opp, BMW!

-Vi har ikke gjort kompromisser eller unntak: Den nye F-Pace måtte være en ekte Jaguar og levere vårt dynamiske DNA. Vi har testet kjørekomfort og kjøreegenskaper i alle miljøer og under alle forhold, og resultatet er at den nye F-Pace er like engasjerende og smidig å kjøre som den er komfortabel og stillegående. Så snart du setter deg inn i bilen vet du umiddelbart at det er her du vil være, sier Mike Cross, Chief Engineer of Vehicle Integrity i Jaguar, i pressemeldingen.

 

Som de øvrige modellene fra Jaguar er også denne bygget for en stor del av aluminium. Og Jaguar lover at dette skal være en "drivers car", blant annet gjennom sen elektroniske servostyringen som ifølge produsenten skal opprettholde Jaguars lederskap innen styrefølelse.

En del av teknikken som ligger til grunn kommer opprinnelig fra sportsbilen F-Type, noe som skulle tilsi dynamiske kjøreegenskaper. Blant annet kommer "Torque Vectoring"-teknologi fra sportsbilen F-Type. Torque on-demand firehjulsdrift systemet skal gi F-Pace enestående smidighet under alle værforhold og på alle underlag.

Les test av Jaguar F-Type: Det elegante valg

Spørsmålet er om den kan utfordre Porsche Macan som den sportsligste suven på markedet? Svaret kommer ikke før i 2016, da bilen kommer på markedet.

Les DNs test av Porsche Macan her: Porsche revitaliserer S-en i suv

Se video fra prøvekjøringen av markedets heftigste suv her:

Test av Porsche Macan
DN testet Porsche Macan i Leipzig
01:32
Publisert:

Eller se fra prøvekjøringen av Jaguars rimeligste bil XE:

Jaguar XE: Her er Jaguars nye kjøremaskin
Og den er kanskje bedre enn sine tyske konkurrenter.
02:09
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.