Forbrukerrådet har så langt ikke blitt nedringt av bekymrede bileeiere etter at Volkswagen mandag innrømmet å ha jukset med utslipptestene for sine dieselbiler i USA.

Randi Flesland, Forbrukerrådet. Foto;Mikaela Berg
Randi Flesland, Forbrukerrådet. Foto;Mikaela Berg

Les også: Volkswagen vil gjøre opp for seg etter utslippsjuks og Volkswagen «beklager dypt» etter jukseskandalen

Forbrukerdirektør Randi Flesland tror dette skyldes at selskapet har lagt seg flat etter avsløringene. Hun forutsetter at bilprodusenten tar var på kundene sine.

- Vi forventer ikke noe stort rush på oss av den grunn, og oppfatter egentlig at produsenten har tatt fullt ansvar,  sier Flesland til Dagens Næringsliv onsdag.

Tirsdag uttalte bileierforbundet NAF at organisasjonen samt deres europeiske søsterorganisasjonener gjentatte ganger har reagert på bilprodusentenes tall på drivstoff-forbruk for sine modeller. Oppgitte data har aldri stemt med NAFs egne tester hverken på blandet kjøring, bykjøring eller landevei.

- Det er høyere både på forbruk og utslipp, og utslippet kommer ut i fra forbruket, sa kommunikasjonsdirektør Jan Ivar Engebretsen til DN .

Bakgrunn: NAF: Testene har aldri stemt og VW: - Omfatter 11 millioner biler

Telefonene har likevel ikke gått varme hos Forbrukerrådet, til tross for at bruktbil er en av de tingene som organisasjonen får flest henvendelser om.

- Det går mer på kjøp og salg, når de har kjøpt og det ikke er i henhold til forventningene, enn at det skjer noe underveis, sier forbrukerdirektøren.

Les også: Vil granske europeiske biler etter VW-skandalen og Frankrike vil ha europeisk gransking av Volkswagen

Det var også vært relativt stille etter at Toyota gjentatte ganger har måtte tilbakekalle biler som følge av kvalitetsfeil, ifølge henne.

Senest i mai tilbakekalte den japanske bilprodusenten 17.000 biler i Norge som følge av feil på kollisjonputene i flere modeller. 6,5 millioner biler ble tilbakekalt på verdensbasis. Det skjer kun år etter at 8,5 millioner biler ble tilbakekalt som følge av den såkalte pedal-skandalen.

Les også: - Akselerasjonen blir helt vill

- Det ble ikke så mye fordi forbrukerne primært går på aktørene selv, og det er den riktige måten å gjøre det på, fordi det er de som kan gjøre noe med det, sier Flesland.

Hun finner det derfor naturlig at bileierne tar kontakt med importøren.

Volkswagen-ledelsen uttalte tirsdag å ha "tabbet seg ut fullstendig", og en ekstern granskning er iverksatt for å kunne til bunns i avsløringene.

Den norske Volkswagen-importøren Harald A. Møller AS vet foreløpig ikke hvilke av motorene som skal ha en programvare som angivelig jukser med utslippsdataene.

– Det er det kun fabrikken som har. Men så snart vi har fått oversikt fra fabrikken i Tyskland, vil vi kontakte våre kunder om veien videre, sier informasjonssjef Anita Svanes for Volkswagen i Harald A. Møller til NTB.

Volkswagen offentliggjorde tirsdag at det dreier seg om 11 millioner biler som har dieselmotor med typebetegnelse EA 189.

Les også:
VW-skandalen setter Tysklands kvalitetsstempel i fare
Tyskland tror ikke andre bilprodusenter har jukset
Volkswagen avviser at sjefen skal gå


 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.