Versjon 7 av Teslas programvare er i ferd med å installeres online i bilene i USA, og neste uke står Europa for tur.

I denne nye versjonen av programvaren kommer bilen med utvidede funksjoner som gjør at bilen blir mer selvkjørende.

En såkalt beta-versjon av automatisk styring ser ut til å være det mest imponerende.

Bilen henter inn informasjon fra kamera, radar, ultralyd-sensorer og GPS-systemet, og analyserer alle data fra dette som vises i displayet foran føreren. Dermed får bilen nye assistentsystemer så vel som aktive sikkerhetssystemer.

Systemet henter inn data fra andre Tesla-biler, og systemet skal lære og forbedre seg via all informasjon som samles inn.

Bilen holder seg i sin fil, noe vi også opplever i andre biler, den skifter fil om du setter på blinklyset og holder farten med den aktive cruisekontrollen.

Slik vil skjermen foran fører se ut etter oppdateringen.
Slik vil skjermen foran fører se ut etter oppdateringen.
 

Nå kan bilen også oppdage parkeringsplasser og parkere seg selv.

Tesla-sjef Elon Musk hevdet i en telefonkonferanse i forbindelse med oppdateringen at Teslas selvkjørende bil nå er tre år unna, og at biler til slutt ikke vil ha pedaler og ratt.

I en blogg fra selskapet hevdes det at Teslas automatiske funksjoner fungerer omtrent som systemene som brukes ombord i fly når forholdene er gode.

I en video fra nettstedet Jalopnik, ser systemet ut til å fungere ganske bra, og føreren holder knapt i rattet. Tesla er nøye på å understreke at det fremdeles er føreren som har ansvaret, og at hendene bør være på rattet.

I neste versjon av programvaren, hevdes det at bilen selv kan kjøre ut og inn på parkeringsplasser, uten at det trenger å være mennesker inne i bilen.

Ettersom Tesla Model X også har alle sensorer som trengs, blir nok den bilen også å finne med disse nye systemene når den kommer til Norge over nyttår.
Ettersom Tesla Model X også har alle sensorer som trengs, blir nok den bilen også å finne med disse nye systemene når den kommer til Norge over nyttår. (Foto: Tesla)

 

Les også: Solgte elbiler for 2,5 milliarder i Norge (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.