Et eiendommelig navn er ikke alt. Utseendemessig er Levorg en spesiell bil. For sjenerte kan selvsagt den knallrøde fargen velges bort, men det gigantiske hullet av et luftinntak på panseret forblir, og indikerer at her har vi en hissigpropp med aner tilbake til en svunnen tid da Subaru drev med rally. Men det er å skue hunden litt for mye på hårene.

Levorg er en stasjonsvogn med en lengde på nesten 4,7 meter, som kombinerer relativt greit med plass med klassiske og gode Subaru kjøpsargumenter som firehjulsdrift og litt sær boksermotor.

Den nye bensinmotoren på 1,6-liter yter 170 hestekrefter, men den trinnløse girkassen spiser dessverre opp en del av disse, slik at effektmessig så er ikke dette noe som appellerer til din indre Petter Solberg. Ikke er den spesielt beskjeden på drikkevarene. Til tross for at verden åpenbart har kommet litt lenger, når selv Subaru har start/stopp teknologi, uten at det hjelper stort.

Kjøreegenskapene er derimot ganske spreke, bilen har en fin balanse, og går støtt som et lokomotiv på norske vinterveier. Stabiliteten avslører at dette er en ekte Subaru, og kommer også grunnet den lavtplasserte boksermotoren. Understellet kommer fra den ekte hissigproppen WRX, og det er et bra tegn. Den permanente firehjulsdriften som merket er så kjent for er i seg selv et godt argument for å kjøpe Subaru i Norge. Stabilitetsprogram og antispinn får prøvd seg, men holder alt under kontroll. Trass i girkassen er bilen ikke så verst artig å kjøre, og det er vanskelig å klage på komforten med denne girkassen. Hovedproblemet er at man føler seg distansert fra kreftene i bilen.

Føremiljøet er velkjent og et eldorado for alle som liker å ha mange skjermer å forholde seg til.
Føremiljøet er velkjent og et eldorado for alle som liker å ha mange skjermer å forholde seg til. (Foto: Embret Sæter)
Det er på en måte behagelig at Subaru har tatt fra deg det meste av valgmuligheter. Bilen kommer med én motor, én girkasse og kun to utstyrsversjoner. Velger man toppversjonen, er det ikke så mye som savnes. Selv om det er noe frustrerende at man ikke kan få bilen med manuell girkasse.

Subaru får ofte kritikk for ikke å være på høyden innvendig. Også her er det ting å trekke for, men for målgruppen fungerer det helt utmerket. Selv om grafikken er et tiår for sent ute, og at informasjonen må hentes inn litt her og der på de ulike skjermene i bilen.

Levorg gir et noe splittet inntrykk. Du får ikke det mest moderne interiøret, utseendet er langt over grensen til harry med det store luftgapet på panseret. På den annen side, så er den bedre å kjøre enn mange av konkurrentene, og den har tryggheten som Subarus firehjulsdrift leverer.

Utseendet kommer neppe til å tiltrekke seg nye kunder, men den skiller seg fra den gemene hop. Bilens pre er japansk pålitelighet og et bunnsolid firehjulsdriftsystem. Men hvis du er opptatt med å følge med i tiden, er det neppe Subaru Levorg du ender opp med.

Les test av storebror Outback: Comeback med Outback

Les test av Skoda Octavia Scout: Speiderløftet

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.