Tesla Motors har i det stille redusert modellutvalget også i Norge.

Det er nå ikke lenger mulig å bestille den populære elbil-sedanen Model S med 85 kWt-batterikapasitet, ifølge selskapets nettsider. Dermed forsvinner fire varianter fra produktilbudet; 85, 85D, P85D og 90.

Kommunikasjonsansvarlig Even Sandvold Roland bekrefter endringen overfor Dagens Næringsliv.

- Batteripakken med 90 kWt har rett og slett bedre rekkevidde og bedre verdi for pengene enn 85 kWt, og har blitt veldig godt tatt imot av kundene våre. Konsekvensen av det er at vi ser at vi har et godt nok tilbud gjennom kombinasjonen av 70 og 90, og derfor kommer vi til å holde oss til de to, sier Roland.

Kanada var for et par uker siden først ute med å fjerne 85 fra sitt produkttilbud, noe som fikk flere til å spekulere at modellen ville bli utfaset også i andre markeder.

Even Sandvold Roland, Tesla Norge.
Even Sandvold Roland, Tesla Norge. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Selv om batteripakken med 85 kWt ikke lenger vil være tilgjengelig for nye ordrer, vil Tesla fortsatt ha enkelte tidligere produserte biler tilgjengelig i butikk, ifølge Roland.

Dyrere med rekkevidde

Modellen som overtar har 90 kWt-batteri, og har allerede vært tilgjengelig en stund. Den vil imidlertid kun være firehjulsdrevet, og ikke som før, da man kunne oppgradere til større batteri ved bestilling av den bakhjulsdrevne 85-versjonen.

Tesla vil også fortsette å tilby Model S med batterikapasitet på 70 kWh.

Modellen har noe lavere rekkevidde og er rimeligere priset, samtidig som den tilbys både i bakhjulsdrevet (70) og firehjulsdrevet versjon (70D).

Produktutvalget som nå tilbys er dermed fire varianter av Model S; 70, 70D, 90D og P90D, der firehjulsvariantene er identisk med dem som tilbys av luksus-suven Model X i USA.

Øker prisene

Model S 85 kWh var den siste gjenværende av de tre opprinnelige batteripakkene da Model S ble lansert i 2012. Fra før har Tesla Motors utfaset batteripakkene med 40 kWh og 60 kWh.

Utfasede modeller

Samtidig som modeller utfases, stiger også prisene på de gjenværende modellene.

Roland bekrefter at prisene er endret som følge av den kraftige kronesvekkelsen mot dollar.

- Det er en konsekvens av endringer i dollarkursen. Så er det klart at vår jobb er å lage verdens beste bil, ikke å drive med valutaspekulasjon. Vi endrer prisen så sjelden som mulig, og vi gjør det når valutakursen har forandret seg betydelig, sier han.

Eksisterende modeller

Tilpasningene i produktutvalget kommer bare uker forut for lanseringen av "folkevognen" Model 3 neste måned.

Tesla til halv pris

Fra tidligere er det kjent at bilen vil være betydelig mindre enn Model S, men koste halvparten så mye.

Tesla-sjef Elon Musk har via Twitter opplyst at bilen får en startpris på 35.000 dollar, rundt 300.000 kroner, og kan forhåndsbestilles i mars.

Det blir også hevdet at bilen, som enda ikke har fått et navn, vil bli tilgjenglig både som sedan og som en mindre suv (cross-over), ifølge Road and Track. Produksjonsstart skal være planlagt til 2017, med første leveranser midt i året.

Vil ikke vise alt

Tesla-sjefen dempet imidlertid forventningene betraktelig under et Tesla-arrangement i Frankrike i forrige måned.

- De første bildene av Model 3 vil vises i slutten av mars. Jeg er litt forsiktig her, vi kommer ikke til å vise alt med Model 3 før vi er mye nærmere produksjonsstart, sa Musk, ifølge autoexpress.

Tesla Motors verdsettes til over 20 milliarder dollar på Nasdaq-børsen i USA, som er ned nær 40 prosent de siste seks månedene.

Verdsettelsen henger i stor grad på på at Tesla vil ha suksess i massemarkedet, der Model 3 vil være dets fremste våpen.

* ludicrous

Les også: Nekter å selge Tesla til uhøflig kunde

Nektes å kjøpe Tesla dnPlus (DN+)

- Vi trenger en helelektrisk bil (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DN Tv: Nå styrer Teslaen (nesten) seg selv
Nå styrer Teslaen (nesten) selv
Tesla Model S P90D er ikke bare latterlig rask, den kan også nesten kjøre selv.
01:43
Publisert: