Hittil har hydrogenbiler vært et sjeldent syn på norske veier. En stund gikk det noen Mazda RX-8 som forsøksbiler rundt i landet, og Hyundai selger faktisk en hydrogendrevet versjon av sin kompaktsuv iX35.

Toyota bekrefter i dag at hydrogenbilen Mirai vil bli lansert i Norge sommeren 2016. Antallet Mirai til Norge er begrenset til kun ti enheter i 2016 på grunn av begrensninger på fabrikken. Planen er å øker volumet betydelig i årene frem mot 2020. Prisen blir på drøye 600.000 kroner.

–Det er en viktig milepæl for oss å levere nullutslippsbilen Mirai til kunder i Norge. Vi tror dette er starten på noe stort, og vi mener at denne teknologien vil spille en viktig rolle for å erstatte fossildrevne biler i fremtiden, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge i en pressemelding.

Siden januar har Toyota hatt en Mirai på veiene i Norge, for å teste ut bilen og infrastrukturen i forkant av lanseringen. DN har også fått en kort tur i bilen, som leverte et solid førsteinntrykk.

Her har Mirai akkurat
Her har Mirai akkurat "latt vannet" utenfor Toyotas hovedkontor i Drammen. Det kan gjøres manuelt via en knapp hos føreren. Foto: (Foto: Embret Sæter)

Bilen kjører som en stor og ganske tung Prius, men uten at den stillegående elektriske driften forstyrres av bensinmotoren. Innvendig føles bilen relativt luksuriøs med "lenestoler" til fire.

– Vi lanserer Mirai nå fordi vi ser at biler på veiene er nødvendig for å bygge ut flere fyllestasjoner. I øyeblikket har vi fem hydrogenstasjoner på Østlandsområdet, og frem mot 2020 har to ulike aktører (HYOP og Uno-x) planer om mer enn 20 stasjoner på landsbasis, noe vi selvfølgelig ønsker velkommen, sier Olsen. 

Hydrogenbilen fra Toyota er utstyrt med brenselceller og drivstofftanker som fylles med hydrogen under høyt trykk. I pressemeldingen fra selskapet forklares det at "i brenselcellen omdannes hydrogen fra tanken og oksygen fra lufta til elektrisitet som driver elmotorene". Eneste utslipp er vann.

– I praksis viser det seg at vi kan oppnå en rekkevidde mellom hver fylling på ca. 40 mil på vinterstid, mens typegodkjent rekkevidde er 55 mil i henhold til NEDC-syklusen i EU, sier Olsen.

Føreren kan forvente samme kjørekomfort som i biler med konvensjonelle bensinmotorer, blant annet svært lang rekkevidde og tankfylling som tar omkring tre til fem minutter. Bilen har ifølge Toyota vist seg å takle vinterkulden i Norge uten problemer.

- En rekke land satser på omfattende utbygging av hydrogenstasjoner, for å legge til rette for hydrogenbiler. Toyota Norge forventer at hydrogenstasjoner prioriteres i Nasjonal transportplan 2018-2029, og at Enova får tildelt midler til å støtte opp under utbyggingen av et nasjonalt nettverk av hydrogenstasjoner, sier Olsen.

Hydrogenbilene har i Norge omtrent de samme fordelene som elbiler. Blant annet har de moms- og avgiftsfritak ved kjøp, gratis bompasseringer og de kan kjøre i kollektivfeltet. Til forskjell fra elbilene som enkelte steder nå er nektet tilgang til bussfilen, kan hydrogenbilene fremdeles kjøre her.

– Hvis vi ser hva elbilene har fått til er det store muligheter for hydrogenbilene her til lands, sier Olsen. 

Selv om Mirai utseendemessig likner på den nye generasjonen Prius, eller omvendt, er Mirai en langt større bil. Lengden er 35 centimeter lengre. Likevel er den kun utstyrt med fire seter.

Prisen for Toyota Mirai i Norge er 609.500 kroner. Til sammenligning koster Hyundai iX35 Fuelcell 499.900 kroner.

Les også: Sintef vil forlenge fordelene for hydrogenbiler

Spetalens hydrogenselskap planlegger 20 hydrogenstasjoner innen 2020

Elbilene skaper neste oljekrise

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.