Selv om hybridbilene er mer klimavennlige enn rene fossilbiler, er Hauge bekymret for utviklingen. I februar var 22,9 prosent av alle solgte nybiler hybriddrevne - mot 15,8 prosent nullutslippsbiler.

- Problemet er at mange av disse bilene ikke bruker batteriet når det blir kaldere enn 10 minusgrader. Dessuten har de også høyere utslipp av både CO2 og NOx enn det som er oppgitt på «vaskeseddelen», sier Hauge til TV 2.

Etter nyttår har engangsavgiften for nye biler blitt lagt om, slik at bilens CO2-utslipp blir straffet hardere enn før, mens hestekreftene spiller en mindre rolle.

Ifølge TV 2 diskuterer de borgerlige partiene om hybridbilene skal favoriseres ytterligere i forhandlingene om grønt skatteskifte. Hauge frykter det vil gjøre at flere vraker elbil og velger hybridutgaver i stedet.

- Hvis vi selger for mange hybridbiler i stedet for nullutslippsbiler, når vi ikke klimamålene vi er forpliktet til, sier Bellona-lederen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.