Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Audi TT RS kommer både som coupé og roadster. Foto: Audi
Audi TT RS kommer både som coupé og roadster. Foto: Audi les mer

Sportsbil

Nå blir det kamp om sportsbilkundene

Både Audi og Porsche kommer til høsten med nye sportsbiler.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Ikke mindre enn to potente og svært aktuelle sportsbiler hadde premiere denne uken under bilutstillingen i Beijing.

Audi TT RS er toppmodellen av Audis coupé og cabriolet-modell TT. Den nye RS-versjonen yter hele 400 hestekrefter fra den legendariske femsylindrede motoren på 2,5 liter. Det er 90 hestekrefter mer enn dagens toppmodell TTS, og 60 hestekrefter mer enn forrige generasjon TT RS, en bil DNs biljournalist forøvrig ble forelsket i på en øde motorvei i Tyskland.

Mer om det her: Audis ultimate fartsmaskin

Den nye modellen har et dreiemoment på 480 Nm som er tilgjengelig fra 1.700 til 5.850 omdreininger per minutt og sprinten fra null til 100 km/t gjøres unna på 3,7 sekunder for coupéen, med cabrioleten hakk i hel på 3,9 sekunder. Toppfarten stopper på 250 km/t, men kan økes til 280 km/t.

Audi TT RS Coupé og Audi TT RS Roadster lanseres i Norge til høsten. Prisen er ikke klar.

Se video fra DNs test av Audi RS 3:

 

Enda en sportsbil fra konsernet

Porsches minstemann heter nå 718 Cayman.
 

En sterk konkurrent som har fått norske priser er Porsche 718 Cayman, som også kommer til høsten.

-Vi endrer nå prispolitikk og priser 718 Cayman under 718 Boxster, nå kan vi altså tilby en fullblods 300 hestekrefter sportsbil fra Porsche til under 800 000 kr i Norge, sier Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche Norge i en pressemelding.

718-navnet stammer fra den suksessfulle sportsbilen Porsche lanserte i 1957, og som vant flerfoldige billøp på 50- og 60-tallet. Den originale 718 hadde, i likhet med dagens, en effektiv firesylindret boksermotor plassert i midten.

718 Cayman starter på 794.000 kroner med manuell girkasse og 300 hestekrefter. For 11.000 kroner ekstra får man bilen med dobbeltklutsjkasse. S-modellen har 50 hestekrefter mer og starter på 986.000 kroner med dobbeltklutsjkassen. For denne modellen må man betale 5000 kroner mer for å få gire selv. Den foreløpig raskeste 718 Cayman S gjør null til 100 km/t på 4,2 sekunder, altså halvsekundet tregere enn konsernfetteren Audi TT RS. Porsche kommer nok tradisjonen tro med vassere versjoner av 718 Cayman etterhvert.

Cabriolet-versjonen 718 Boxster er tilgjengelig i Norge nå, og har en start pris på 815.000 kroner.

Les test av forrige generasjon Cayman R: Undervurdert og slanket

Se video av nyeste generasjon 911:

 

Eller DNs test av den vanvittige Lamborghini Huracan:

 

Bil Porsche Audi Nye biler Sportsbil
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.