Torsdag i forrige uke var Tesla-sjef Elon Musk på snarvisitt i Oslo for å snakke på regjeringens transportkonferanse. Elbilprodusenten har omsatt for syv milliarder kroner i Norge de siste tre årene. Samme dag fikk Tesla Motors Norway ett nytt inkassokrav og to utleggsbegjæringer fra Løsøreregisteret for ubetalte regninger på over 55.000 kroner.

Dette kommer på toppen av 238 andre betalingsanmerkninger som selskapet har på godt over to millioner kroner, skriver bransjenettstedet Bilnytt.no. 142 av betalingsanmerkningene er fra 2016, resten fra 2015.

Kredittvurderingsselskapet Bisnode gir Tesla Motors Norway den dårligste kredittratingen C og fraråder å gi selskapet kreditt.

Selv om man tar vekk de mange inkassokravene fra ulike bomselskaper, som elbiler i teorien slipper å betale, er beløpene høye og til mange ulike selskaper som bemanningsselskap, strømselskaper og billogistikkselskaper.

Utypisk for bransjen
Hittil i år ligger Tesla på en 17. plass blant de største bilmerkene i Norge. Sammenligner man med de andre bilmerkene og importørene på topp 20-listen, viser en gjennomgang gjort av DN at disse samlet har omkring 15 betalingsanmerkninger med et samlet beløp på omkring 150.000 kroner.

I desember 2013, to år etter at Tesla Motors Norway ble etablert i Norge var selskapet i en lignende situasjon, men da med 12 betalingsamerkninger på tilsammen 170.000 kroner. Den gang skyldte selskapet på at selskapet var i stor vekst og at regningene måtte betales gjennom kontoret i England, noe som tok lang tid.

Flyttet på systemet
– Hvorfor har det ikke forbedret seg på to og et halvt år?

– Jeg kjenner ikke til historikken. Det jeg kan si er at det har vært noen utfordringer i forbindelse med at systemet som tar seg av leverandører og utbetalinger har blitt flyttet, sier kommunikasjonssjef i Tesla Motors Norway, Even Sandvold Roland til DN. (Saken fortsetter under).

 

– Er det ikke bekymringsverdig med en så dårlig kredittrating?

– Vi skjønner at forsinket utbetaling er ubeleilig for leverandørene våre , men vi skal løse dette så fort som mulig, sier Sandvold Roland.

I 2014 omsatte Tesla Motors Norway for 2,5 milliarder kroner i Norge, og leverte et årsresultat på 12,8 millioner kroner etter å ha solgt drøye 4000 biler i Norge. I 2015 leverte Tesla ut omtrent det samme antallet biler her i landet, men regnskapet er ennå ikke tilgjengelig.

Les også: Solgte for syv mrd. i Norge dnPlus (DN+)

Tesla-sjef Elon Musk i Oslo: Norge er i en unik posisjon
Vannkraft gjør Norge unikt posisjonert i verden til å kunne finansiere grønnere energi og transport i fremtiden, sa Tesla-gründer Elon Musk på regjeringens konferanse om fremtidens transportløsninger og omstilling til lavutslippssamfunnet.
08:12
Publisert:

Anbefalt fra DNtv:

Teslagründeren blir målløs når han blir spurt om produksjonen kan flyttes til Norge: - Vel, eh...
Selv om norsk kraft skulle være renest i verden, har Elon Musk tydeligvis andre grunner til å tvile på om det er lurt å produsere elbil Norge.
01:55
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.