–  Norge kommer til å bli det viktigste markedet etter USA, sier Jon McNeill, som er sjef for Teslas globale salg. Han er i Oslo for å presentere suven Model X for europeisk motorpresse.

Etter en lang rekke forsinkelser, er endelig Teslas elektriske suv, Model X, kommet til landet. Bilen ble avduket for første gang i 2012, i januar året etter så vi bilen for første gang under bilutstillingen i Detroit, og nå, nesten tre og et halvt år senere er bilen kommet til Norge.

Leveringer til de første kundene starter i slutten av juni, så gjenstår det å se hvor mange det er.

Skuffer ikke

Etter en kort prøvetur rundt på Oslos vestkant, kan vi slå fast at Tesla-kundene neppe blir skuffet over kjøreegenskapene.

Tross en vekt på 2,5 tonn, er bilen grunnet sitt lave tyngdepunkt lettkjørt og føles hverken så stor eller tung som den rent faktisk er.

Bilen vi kjører er en 90D, det betyr to motorer på 263 hestekrefter, 600 newtonmeter dreiemoment, firehjulsdrift, en rekkevidde på 489 kilometer og en akselerasjon fra null til 100 km/t på fem sekunder. Startprisen for denne modellen ligger på 850.000 kroner, mens om du vil ha bilen som gjør null til 100 på kun 3,4 sekunder, må du ut med 1,1 millioner kroner.

For dyr?

Flere skal ha reagert på hva sluttprisen endte opp med da norske priser endelig ble sluppet. Startprisen ligger for den minste batteripakken på 740.000 kroner. Den svake kronen har gjort bilen langt dyrere enn hva som først ble antatt da reservasjonene kunne gjøres.

Les også: - Det er prisen, rett og slett

De spektakulære falkevinge-dørene er grunnen til at bilen har blitt såpass forsinket. De ser tøffe ut, men vi er spente på hva brukerne sier etterhvert, og da spesielt når vinteren kommer.

Tilgangen til tredje seterad er ikke så god, til tross for den store døråpningen, men den er desto bedre til baksetet.

 

Bedre seter

Bak rattet er det meste likt Model S, med den store skjermen i midtkonsollen der alt kan styres. Også dørene. Forsetene har fått bedre sidestøtte, og man sitter høyt med god utsikt gjennom den gigantiske frontruten som går langt over hodet på de som sitter foran.

Alt på bilen er selvsagt elektrisk styrt, noe som også sørger for en rekke mulige feilkilder. Bilen vi egentlig skulle kjørt, forsvant inn i Tesla-garasjen da det skjedde noe med setene. Vi setter det foreløpig på uflaks-kontoen, men er spente på brukererfaringer.

Naturlig nok fikk vi ikke prøvd noe av rekkevidden på bilen, men førsteinntrykket bak rattet er bra. Det lave tyngdepunktet sørger for lite krenging og en bil som ligger godt på veien. Tesla skryter av sikkerhetsnivået i bilen, som skal være langt bedre enn de beste suvene som er kollisjonstestet. Autopiloten som gjør bilen selvkjørende over kortere strekninger er på plass, det samme er "Summon"-funksjonen som gjør at du kan gå ut av bilen, og la den parkere seg selv via telefonen.

Kombinasjonen suv og elektrisk bil i en pakke, skulle man tro var skapt for norske bilkjøpere. At man også får den mer hengerfeste som kan dra tilhenger på 2,2 tonn er også en klar forbedring for en elektrisk bil. Takboksen som nordmenn av en eller annen grunn er så glad i, er ofret på falkevingedørens alter.

DN kommer tilbake med mer omfattende test av Tesla Model X, når vi får mer tid bak rattet i den nye Teslaen.

Les mer: Tesla-sjefen om Norge: - You guys rock!

Her er bilene du kjøper i 2025 dnPlus  (DN+)

Solgte for syv mrd. i Norge dnPlus  (DN+)

For mye ny teknologi stoppet produksjonen

- Anbefalt av DNtv:

Tesla Model X endelig i Norge
Se vår første prøvekjøring av verdens første elektriske suv.
01:29
Publisert:

EU-skepsis i Storbritannias fattigste nabolag
Blackpool er Storbritannias syvende fattigste by. Mange vi møter her er skeptiske til EU, og vil stemme for Brexit, en britisk utmelding, 23. juni.
02:27
Publisert:
 

Hør DNs siste podcast om Vipps, fremtidens biler og om eiendom som både er dyr og billig:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.