Norges første el-lastebil har de siste månede blitt testet ut før den skal presenteres på en seanse med statsminister Erna Solberg.  Norgesgruppens grossist Asko er først ute i kappløpet med en distribusjonsbil med en rekkevidde som gjør den mest egnet for byene.

Frem til lanseringen ønsker ikke Asko å gi ut bilder av lastebilen som kan være starten for en ny tidsalder i lastebilnæringen.

Bilen har en nyttelast på åtte tonn, og kan ta 18 paller. Den har en rekkevidde på omtrent 20 mil. El-lastebilen vil lades når det er innom rampen på lageret.

– El og hydrogen er morgendagen. I 2020 skal vi ha kommet langt i overgangen til fornybart. Om vi har tatt i bruk bare el og hydrogen, gjenstår å se, men vi må i alle fall stå på, sier Norgesgruppens toppsjef Runar Hollevik.

Les også: Fra handlenett til netthandel

Asko tester ut flere energiformer på sin lastebilflåte.

– Vi har en ambisjon i Norgesgruppen om å drive mer miljøeffektivt og ha en klimanøytral drift. Vi forbruker mye energi. Asko har 600 lastebiler og vi er på vei over til fornybare energiformer. Forbrukerne vil at vi tar grønnere valg.

Miljøkappløp

Asko og Norgesgruppen har tidligere gjort det klart at det er naturlig å kjøre ut flytende melk fra Tine på egne biler.

Det ville ikke vært ulempe for miljøet om det ble et miljøkappløp.

– Vi kunne kjørt færre kilometer hvis vi fikk varene på én bil. Over tid tror vi det er best for verdikjeden at også flytende melk fra Tine kjøres ut av oss, men den primære driveren er å gjøre det enklere for butikkene våre, sier sjefen i Norgesgruppen.

Les mer om dagligvarer i dn+:
Rema 1000-topp: - Butikkene er blitt for like
– Vi blir angrepet fra alle kanter dnPlus
Nettmataktør oppgitt over kjedemakt dnPlus
Norgesgruppen øker resultatet i første halvår
– Er den miljøvennlige lastebilflåten en del av planen for å overta utkjøringen av melk fra Tine?

– Vi har allerede 80 prosent av leveransene til butikk, men kjører ikke ut flytende melk fra Tine. Det som er viktig for oss er at leveransene blir så effektiv som mulig og at butikkene får det enklest mulig. Derfor er vi opptatt av samarbeidet med Tine og å finne best mulig løsninger, sier Hollevik.

Også Tine har ambisjon om å være i front på miljøteknologi med sine lastebilflåter.

Tine har som første selskap i Norge bestilt  hybridtrekkvognen Nikola One fra USA – oppkalt etter Nikola Tesla – for å teste ut den kraftige trekkvognen på tank- og mellomtransport i Norge.
Tine har som første selskap i Norge bestilt hybridtrekkvognen Nikola One fra USA – oppkalt etter Nikola Tesla – for å teste ut den kraftige trekkvognen på tank- og mellomtransport i Norge. (Foto: Tine)

Tine har ambisjoner om en fossilfri bilpark innen 2020.

Selskapet har på sin side sin første hybridlastebil (kombinert elektrisk og biodiesel) i bestilling. Lastebilen, som først ble omtalt i Aftenposten, skal etter planen leveres om to-tre år.

Trekkvognen skal ha 2000 hestekrefter, veier 9,5 tonn og har en rekkevidde på nesten 200 mil ved hjelp av seks el-motorer plassert på hvert hjul.

Batteriene lades av en generator som er drevet av biogass. Forbruket av biogass til lading er ca. tredjeparten av forbruket på tilsvarende bil drevet av diesel-motor.

Les også:
Tar over matkjempen dnPlus
Han blir sjef for Norges største dagligvarehus

Det virkelig store steget er likevel et omfattende utskiftningsprogram av dagens bilpark der Tine bruker over 500 millioner kroner på nye biler med Euro 6-motor.

- Vi er i full gang med å bytte ut hele bilparken vår til Euro 6-standard og ta i bruk fornybar biodiesel. En tredjedel av våre biler kjører allerede på fornybar biodiesel, opplyser Olav Håland som er kommunikasjonsrådgiver i Tine.

Tine baserer seg på å erstatte tradisjonell diesel med HVO biodiesel (hydrogenerert vegetabilsk olje), og bygger egne tankanlegg rundt om på meieriene.

I likhet med Asko/Norgesgruppen, hevder også Tine at selskapet driver mest miljøvennlig distribusjon av melk til butikkene.

- Sammenlignet med grossistdistribusjon, kjører Tine ca. fem millioner km mindre årlig på grunn av desentralisert lagerstruktur og kortere vei til kundene enn grossistene. Tine kjører til alle butikkene, mens grossistene kjører kun til sine egne butikker og må derfor håndteres av tre sett biler, påpeker Håland som viser til at det er tre dagligvaregrupperinger med separate distribusjonsnett.

Les om handel i DN+:
Hiver seg på Høies sukkerdugnad dnPlus
– Vi blir angrepet fra alle kanter dnPlus
Har ledet Elkjøp til milliardløft dnPlus
Rått race for nye lavprisbutikker dnPlus

Serieproduksjon

Miljøorganisasjonen Zero har tidligere etterlyst serieproduksjon av el-lastebiler slik at merkostnaden kan reduseres fra to millioner kroner til en halv million.

Askos styreleder Torbjørn Johannson har tidligere skissert et mål om hydrogendrevne lastebiler på strøm fra egne solcelleanlegg.

Om kun kort tid kan regjeringen gjøre det enda vanskeligere for unge å komme inn i boligmarkedet. Og hva betyr de ultralave rentene for pensjonen din?

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi vil høre fra deg! Hva synes du om Finansredaksjonen? Gi oss gjerne tilbakemelding her.

Anbefalt fra DNtv:

Anders Auklands mentale tips før langløp
- Alle sliter med tankene sine på slutten av et langt løp, sier Anders Aukland.
01:03
Publisert:

Sykkelsesongen er her: Disse seks øvelsene gjør deg rask på to hjul
Fysioterapeut og terrengsyklist Heidi Sandstø (33) gir deg styrkeøvelsene som gjør deg til en bedre syklist.
04:57
Publisert:

Ville du satt deg inn i en førerløs taxi?
Dette kan bli virkeligheten hvis disse taxiene som NuTonomy testet i Singapore, kommer på veien som planlagt.
00:48
Publisert: