Andre steder i verden dukket Ford Ecosport opp for to år siden. Egentlig er det en underlig strategi Ford etter hvert har lagt seg til å lansere flere år gamle modeller. Det skjedde også med siste generasjon Mondeo som selskapet av en eller annen grunn ble sluppet på det amerikanske markedet som Ford Fusion lenge før den kom til Europa.

I Ecosports tilfelle er det kanskje en klok avgjørelse, skal man dømme ut fra mottakelsen bilen fikk da den kom. Ford har åpenbart lyttet til noe av kritikken, så Ecosport i dagens utgave er langt på vei et hyggelig bekjentskap.

Spesielt er den lille énlitersmotoren under panseret en artig sak. Tre sylindere gir 125 hestekrefter og byr på kvikke kjøreegenskaper. Ecosport er basert på Fiesta, og leverer bra også på understellsfronten. I en bilklasse uten de helt store høydepunktene kjøremessig, så er denne bilen et blaff av hygge. Og den lille bensinmotoren er definitivt en av de bedre motorene på markedet.

Bilens fjæringsoppsett er et fint kompromiss, og med en relativt presis styring så er det ikke fritt for at man trives på veien i denne bilen. Den er riktignok noe vár for sidevind.

Her kjenner man seg igjen fra lillebror Fiesta.
Her kjenner man seg igjen fra lillebror Fiesta.
 

Utstyrsmessig ligger bilen greit an, og innvendig er den så å si kliss lik sin nære slektning Fiesta. Det betyr at det ikke er markedets mest sofistikerte materialvalg. Man sitter høyt som man skal i en slik type bil, men setene er i overkant harde etter min mening.

Av praktiske egenskaper er det vanskelig å komme bort fra at sidehengslet bakluke ikke er det mest praktiske i verden. De fleste bilmerker har gått vekk fra det, men det hindrer tydeligvis ikke Ford fra å utstyre Ecosport med en slik. Mulig det er praktisk for kortvokste eller barn å kunne nå opp for å lukke den, men for alle andre formål er en slik løsning upraktisk.

Tilgangen er grei, men sidehengslet bakluke er ikke noen god ide.
Tilgangen er grei, men sidehengslet bakluke er ikke noen god ide.
 

Selv om den er en liten bil, er det overraskende hvor mye den rommer. Bagasjerommet er på 355 liter og er dermed nærmere Focus enn Fiesta. I baksetet sitter man greit, så lenge bena ikke er for lange, men utsikten er ikke av de beste.

Små crossovere har blitt umåtelig populære og er viktige bidragsytere for bilprodusentenes bunnlinjer. Derfor er det bare på sin plass at Ford kommer på banen med en slik bil. Og er du på jakt etter en liten, noe høyere bil, så gjør en artig motor og fine kjøreegenskaper sitt til at Ecosport er verdt en titt. Synd den ikke kommer med firehjulsdrift.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.