Med siste oppdatering av programvaren, skal Teslas autopilot basere seg mer på radar enn kamera som den før har brukt som hovedkilde til å orientere seg om hva som befinner seg foran bilen.

"Nettoeffekten av dette, kombinert med det faktum at radar ser gjennom de fleste visuelle hindringer, er at bilen nesten alltid bremser riktig, selv om en ufo skulle lande på motorveien i null sikt" heter det i en bloggpost fra Tesla.

Alle Tesla-er produsert etter oktober 2014 har radar montert, som en del av autopilot-pakken, men den var ment som et supplement til kamera og bildeprosesseringssystemet.

– Vi skal gjøre bruken av radar mye mer effektiv. Det vil være en dramatisk forbedring for sikkerheten i systemet gjennom oppdatert programvare, fortalte Tesla-sjef Elon Musk i en telefonkonferanse med journalister, skriver CNBC.

Oppdateringene kommer etter en dødsulykke i mai der autopiloten var koblet inn, men hverken systemene eller føreren oppdaget en semitrailer som krysset veien.

– Verken autopiloten eller føreren oppdaget semitrailerens hvite side i kraftig motlys, og derfor ble ikke bremsen aktivert, forklarte Tesla i en pressemelding.

Les også: Teslas autopilot granskes etter dødsulykke

Radaren skal oppdage alle metallobjekter uansett om det er tåke, regn eller snø.

Programvareoppdateringen skal komme i løpet av en til to uker.

Les også: Åpnet verdens største hurtigladestasjon

Så mye koster null til 100 på 2,7 sekunder

Les DNs test av Model X: Revolusjonen fortsetter dnPlus (DN+)

Åpner falkevingedørene 30 cm fra betongstolpe
Det er små marginer når DNs biljournalist tester om falkevingedørene til Tesla Model X kan åpnes i trange parkeringshus.
01:16
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.