I minibilklassen er det få modeller å velge mellom.

Hittil har Smart ForTwo så og si vært enerådende, hvis vi ser bort fra elbiler, som disse bilene ofte feilidentifiseres som. Toyota kommer nå på banen med den spennende, lille iQ, et ikke akkurat tilfeldig valgt navn.

Smartest
I vår iQ-test mener vi Toyotaen er den smarteste. Der den Mercedes-eide Smart stiller med plastinteriør av en noe lurvete kvalitet og en treg halvautomatisk girkasse, har Toyotaen en helt annen følelse av kvalitet, og en sekstrinns girkasse lik ordentlige "voksne" biler har. Der Smart er for to, kan iQ skilte med det som skal være seter til fire. Smart er en kjekk liten bil, men på mange måter greier den ikke helt å skjule at den er noe av en "lekebil".

Les også: Smarting under falskt flagg

 

Toyota utklasser konkurrenten ved å lage noe som føles som en ordentlig bil. Sitter man bak rattet og titter fremover, er det ingenting som avslører at man sitter i en bil som er under tre meter lang. Utsikten er som på andre biler, men om man kaster et blikk bakover, ser man at denne bilen er liten. Veldig liten. iQ er så kort at du føler deg snytt for blindsonen.

Riktignok ser man et baksete der, men det er plassert rett bak forsetene, og før man har tilpasset passajsersetet foran, er det nesten ikke mulig å tenke seg at denne bilen skal kunne romme mer enn to personer. Flytter man derimot fram forsetet, kan selv en voksen ta plass i baksetet. Men ettersom man sitter klint opptil bakruta, er det ikke fritt for at man føler seg som en hund i bur når man sitter der.

 

Kort-kort
Sett utenfra er det nesten sjokkerende at det kan sitte flere enn to i denne bilen, for fra døren og bakover er det ikke lange biten. På mange måter er baksetene i iQ som de to siste setene i syvsetere, de er best egnet for barn og kortvokste, men kan til nød frakte også voksne. Det samme gjelder for bagasjeplassen som er på usle 32 liter med setene i bruk. Du kan få med bokstavene A-C av et leksikon, stående på høykant, men resten av kunnskapen må du la ligge hjemme.

Legger man ned setene blir bagasjeplassen mer tilfredsstillende, og resten av leksikonet får plass.

Bilder:

Sterk motor
Under noe som må være verdens minste panser, sitter det i DN.nos testbil en dieselmotor som yter hele 90 hestekrefter. Den gjør bilen ganske morsom å kjøre, men er kanskje ikke nødvendig. Innstegsalternativet huser en enliters bensinmotor på 68 hestekrefter, det er ikke umulig at det holder for denne typen bil.

 

Kjørefølelsen skiller seg ikke vesentlig ut fra en "vanlig" bil, med unntak av under akselerasjon og nedbremsing, da merker man at hjulavstanden ikke er mer enn to meter, det krenger framover og bakover.

Styreresponsen er god, og gokartfølelsen er ikke langt unna. Den lille Toyotaen føles som overraskende mye bil under kjøring.

For dyr?
Med en pris på over 200.000 henvender testbilen med den motoriseringen seg mest til spesielt interesserte. Man sparer nesten 60.000 kroner på å velge den billigste modellen med en liten bensinmotor på 68 hestekrefter, og utseendemessig er de identiske. Utstyrsnivået blir litt lavere.

Det viktigste med denne bilen er jo på sett og vis utseendet. Bilkunder på jakt etter en liten kjekk bil ser nok derfor også på alternativer som Mini og Fiat 500. Begge disse to er større enn iQ, Minien kan by på bedre kjøreegenskaper og Fiaten henvender seg mer til retrofantaster. Den tradisjonelle Toyota-kunden er vel ikke av den eksperimentelle arten, som liker å skille seg ut, så her henvender Toyota seg litt utenfor sin tradisjonelle kundegruppe.

Les også: Passe høy iq

Toyota er i medvind, med flere spennende modeller med sprek design og en langt høyere opplevd kvalitetsfølelse enn tidligere. iQ er ikke noe unntak.

Les også test av den nye Avensis: Fornuftsvalget

 

Ikke bybilen
Mange vil kanskje kalle den lille bilen for en bybil, men dette er et misforstått begrep i Norge. Bor man i by og skal ha en bil, egner ikke en minibil seg i det hele tatt. Bybilen må være stor, for det er når noe skal fraktes, man trenger bil i byen.

Den store frykten i små biler, er å kollidere med dem. I kollisjonstesten EuroNCAP imponerer Toyota iQ med toppkarakter. Det er et vell av kollisjonsputer i bilen, til og med bak, og alt nødvendig sikkerhetsutstyr, som for eksempel esp, er standard.

Konkurrenten Smart har ikke vært noen suksess på det norske markedet, ifjor solgte Mercedes 46 eksemplarer av den lille bilen. Med en avgiftslettelse på opptil 20.000 kroner fra årsskiftet har salget i første kvartal økt med 171 prosent i forhold til første kvartal 2008, men ligger fremdeles på beskjedne 19 biler.

Think har til sammenligning tre ganger så mange registrerte nybiler ved utgangen av mars. Sånn sett er Toyotas salgsmål for 2009 svært så ambisiøst. Håpet er å selge 400 iQ i år. På vår iQ-test scorer den ihvertfall høyere enn konkurrentene.

Konklusjon:Toyota iQ er den smarteste minibilen på markedet.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.