I går skrev DN.no at en ny undersøkelse viser at boligselgerne har blitt råere til å prute på eiendomsmeglertjenester.

Les saken: 6 av 10 pruter på meglerens vederlag - Slik økser du meglerutgiftene med tusenvis av kroner

Mens styreleder Tormod Boldvik i NEF mener tallene vitner om en sunn konkurransesituasjon som ofte vil komme forbrukerne til gode, velger fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet Thomas Bartholdsen å snu på tallene.

Bartholdsen lar seg ikke begeistre og hamrer i stedet løs på bransjen.

- Dette betyr jo at nesten halvparten av dem som henvender seg til eiendomsmeglere ikke benytter muligheten til å prute på vederlaget, sier Bartholdsen til DN.no.

- Dette bekrefter bare det vi vet: i møte med eiendomsmeglere føler forbrukerne seg i en utsatt posisjon. De ønsker ikke å presse megleren i frykt for at det kan påvirke den servicen de får senere, hevder han.

- Opplever hele prosessen som vanskelig
Hvor reell denne frykten er, vil ikke Bartholdsen uttale seg om.

Boldvik er på sin side rask til å avvise at eiendomsmeglere vil la pris ha innvirkning på den tjenesten de leverer.

- Eiendomsmeglere er stolte av det de driver med, sier en tydelig oppgitt Boldvik.

- Poenget er at forbrukeren føler at dette er problematisk. Folk opplever faktisk hele prosessen med å velge megler som vanskelig, svarer Bartholdsen.

Skeptiske til prislister
Bartholdsen viser til at Forbrukerrådet lenge har arbeidet for et prisoppsett som er lettere å forholde seg til. Han understreker at mer tilgjengelige prislister var et skritt i riktig retning.

Fra 1. januar 2013 har alle meglerforetakene vært pålagt å oppgi veiledende prislister på sine hjemmesider. Eiendomsmeglerbransjen har helt siden lovforslaget ble lagt på bordet vært skeptiske. Temaet er fremdeles hett.

- Vi er ikke i tvil om hva skeptisismen handler om, nemlig at meglerforetakene ønsker å gjøre det så vanskelig å sammenlikne slik at de kan gi høyere priser enn de ellers ville kunne gjøre, sier Bartholdsen.

Det får Boldvik til å se rødt.

- Nei, nå må Forbrukerrådet gi seg, utbryter han.

- Dette handler om at det er så store variasjoner mellom områder og objekter. Lister som skal forsøke å fange opp alle tilfellene blir derfor ofte mer misledende enn veiledende, sier meglertoppen.

- Naturlig press
For Forbrukerrådet og Bartholdsen er det også viktig å rette søkelyset mot at meglernes vederlag ikke kan stige i takt med økende boligpriser.

- Det er helt naturlig at det er et press på vederlaget, ettersom vi har sett en mangedobling av prisene de siste årene.

Boldvik mener det i den sammenheng er relevant å understreke at meglerbransjen på ingen måte er en overbetalt bransje.

- I forhold til hvor mange timer som går med på å løse et oppdrag, så ser en at eiendomsmeglerne ikke har noe inntjening som ligger over sammenlignbare bransjer. Du har noen historier fra vestkantmeglerne, også har du alle historiene som ikke blir fortalt om vanlige folk som jobber hardt for å tjene normalt, sier han.

Les også:
- Svakeste boligprisvekst på fire år
- Farten i boligmarkedet er så høy at det må kraftigere lut til (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.