Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Fordeler og ulemper ved å lease bil

leasingkalkulator
Prøv DNs leasingkalkulator når du skal bytte bil. Illustrasjonsfoto: Tore Meek / Scanpix NTB scanpix les mer

Lønner det seg og lease eller eie bil?

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

«Gulldeal på nye Volvo! OL-kampanje på Volvo V40. Månedsleie kun 1858,-».

– Ja, det er mye mer leasing nå enn for noen år siden, og det er økende tendens, sier salgssjef Peter Gutierrez ved Bilia Fornebu.

Annonser som lokker med lave månedspriser ved leasing av bil er blitt mer vanlige, og stadig flere kunder velger å leie fremfor å eie. Privatleie av personbiler økte med 17,6 prosent ifjor. Mer enn fire av ti leasede biler gikk til privatpersoner i 2013. Totalt økte tallene for leasing med 8,8 prosent ifjor. Det viser tall fra Finansieringsselskapenes Forening, som er bransjeforeningen for finansieringsselskaper i Norge.

– Dette er et tall som helt klart har økt de siste årene, privatleie utgjør nå 40 prosent av leasing, mens andelen i 2010 var på 33 prosent, sier Anne-Lise Løfsgaard, administrerende direktør i Finansieringsselskapenes Forening.

Les også: Dropp firmabil – spar titusener

Populært med lavt rentenivå

Norges tredje største bilmerke ifjor var Volvo, med en markedsandel på 8,3 prosent. Nesten 60 prosent av de 11.863 Volvoene som ble registrert i 2013 ble registrert på næring, hvor også privatleie inngår. I en lang rekke annonser tilbyr Volvo leasing også til privatkunder.

– Det dreier seg om å tilby et produkt som markedet etterspør, det er ikke noe vi pusher ut. Det er et forretningsområde i stor vekst, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Personbiler Norge.

Det er flere årsaker til at leasing blir stadig mer populært.

– Det er et lavt rentenivå som helt sikkert betyr mye. Man har ikke krav på rentefradrag ved leasing, men med lave renter blir dette en liten del av totalen, sier Anne-Lise Løfsgaard.

Hun tror forutsigbare utgifter, samt et problemfritt bilskifte etter tre år, også bidrar til populariteten.

Hun får støtte av Volvo-sjefen.

– En del yngre kunder ønsker en forutsigbar månedsleie, og de er ikke så opptatt av å eie. Den gamle kulturen med å eie, og ikke leie, er i ferd med å endre seg betydelig. Jeg tror at innen tre år vil vårt salg til private kunder bestå av 70–80 prosent privatleie, sier Øystein Herland.

Viktig å sjekke før du inngår kontrakt

Privatleasing er ikke regulert ved lov, og det er kontrakten mellom partene som regulerer rettigheter og plikter. Det er derfor viktig å undersøke vilkårene på kontrakten nøye før du inngår avtalen.

Det er fornuftig om kontrakten regulerer at en uhildet instans takserer bilen ved tilbakelevering.

Foreligger det en minste bindingsperiode?

Kan kontrakten sies opp?

Hvem bærer ansvaret for feil og andre problemer i leasingperioden?

Hvem bærer ansvaret for vedlikehold og service?

Hva skjer ved skader, for eksempel totalt havari?

Hvem får lov til å bruke bilen?

Hva skjer når bilen skal leveres tilbake.

Hva skal regnes som skader/feil, og hva skal regnes som alminnelig slit og elde ved tilbakelevering?

Kilde: NAF

Vis mer
Norges største bilkonsern, Møllergruppen, tjener også gode penger på finansiering av biler. Volkswagen Møller Bilfinans er nå nest størst på billeasing i Norge, etter Santander Bank. Av de 17.605 kontraktene selskapet inngikk ifjor, var 10.440 kontrakter på leasing.

Volkswagen Møller Bilfinans hadde med et driftsresultat på 188 millioner kroner sitt beste år noensinne ifjor.

– Det har vært en kraftig vekst for privatleasing etter finanskrisen, men jeg tror det vil ligge på dette nivået, og vi har ingen konkrete planer om å satse mer på dette fremover, sier Stein Ivan Solbakken, som er sjef i Volkswagen Møller Bilfinans.

Sjekk totalkostnaden

Hissigere markedsføring av privatleie gjør at Forbruker­ombudet har begynte å følge med.

– Grunnen til at vi tar fatt i det nå, er en voldsom oppblomstring i markedsføringen. Å trekke frem enkelte pris­elementer kan lett bli villedende hvis man ikke kjenner totalkostnader, sier Jo T. Gjedrem, fag­­direktør i Forbrukerombudet.

– Det viktigste er at vilkårene er klare, og at du får den informasjonen som du skal. Når rentenivået er lavt, er det fristende å fokusere på lav rente, men det er ikke sikkert det gir en god informasjon om hva det koster totalt, sier Gjerdrem.

 

Les også:

Nå strammes det inn på leasing-reklame

Her er alle DNs biltester

Dette er bruktbilene som ikke svikter

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Anbefalte videoer