Til og med tredje kvartal ifjor solgte bankene såkalte strukturerte produkter for 46 milliarder kroner - en økning på 32 prosent fra samme periode året før.

Fem norske banker, inkludert Sandnes Sparebank, står bak 10 milliarder kroner av salget.

Dårlig økonomi for kunden
Halvparten av produktene ble solgt med lånefinansiering med pant i spareproduktet.

- Kunden betaler altså banken både for å kjøpe produktet og for lånet. Det er god økonomi for bankene, men det trenger ikke å være det for kunden, sier Skogstad Aamo da han la frem rapporten om tilstanden i finansmarkedet i dag.

Skjønner lite
Kredittilsynets direktør har tidligere gått hardt ut mot bankenes rådgiving i forbindelse med salg av disse produktene.

Les også: - Bankene lover for mye

- Våre undersøkelser viser at den skriftlige informasjonen til kunden ofte ikke er god nok, og det er ikke alltid den muntlige rådgivingen er god nok heller. Vi får endel meldinger fra kunder av disse produktene som viser at de ikke har skjønt det, sier han.

Stramme inn
I løpet av våren vil Kredittilsynet komme med anbefalinger til bankene om hvordan informasjonen bør gis. Skogstad Aamo sier de også vurderer forskrifter for å sikre best mulig atferd på dette markedet.

- Bankene har som regel høye etiske standarder. Men på dette området har de firt på sine egne normer, og da kan de risikere redusert tillit fordi mange kunder føler seg lurt, sier Skogstad Aamo.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.