- Jeg har ett budskap til folk: Ikke stol på banken din. Det har gitt oss et helvete, sier Mansour Ashtiani.

Banken han var kunde i ble fredag hudflettet i en dom i tingretten - for fullstendig manglende kontroll med sin egen aksjerådgiver. Les saken: Banken fikk bank

Det er syv år siden norsk-iranske Mansour Ashtiani og kona Siv Jepsen bestemte seg for å investere noen hundre tusener av sparepengene i aksjemarkedet. I dag sitter ekteparet med pantsatt hus og en gjeld på flere millioner kroner.

Skylder på banken
Mansour Ashtiani og kona mener den lokale sparebanken Flora Bremanger har skyld i aksjemarerittet.

Deres personlige rådgiver i banken gjennomførte handler for verdier bare de aller rikeste kan tillate seg å spille med.

- Han bare kjøpte og solgte aksjer uten vårt samtykke - for penger vi ikke hadde, hevder Ashtiani.

Aksjerådgiveren benekter overfor DN.no at han skal ha handlet aksjer uten kundens samtykke. Han har nektet for dette helt siden saken oppstod for fem år siden - men det står ord mot ord fordi det ikke finnes lydbåndopptak av kundesamtalene. Ut over dette vil han ikke kommentere saken overfor DN.no.

Uavhengig av om aksjene ble kjøpt med eller uten samtykke - beløpene det ble handlet for var hinsides det normale for privatkunder av Ashtianis størrelse.

- Til slutt var kontoen vår overtrukket med over åtte millioner kroner, sukker kunden.

- Følte meg litt viktig
Ikke det at ekteparet gjorde det direkte skarpt på børsen før det ble introdusert for rådgiveren heller. Men det spilte i hvert fall ikke med penger det ikke hadde. Gjeld skulle de nemlig ikke pådra seg - tvert om. Familien hadde i mange år anstrengt seg for å betale ned huslånet i dobbelt tempo.

- Det viste seg at jeg ikke hadde peiling på aksjer. Da jeg tapte en hel del i begynnelsen fikk jeg derfor en egen rådgiver. Jeg følte meg litt viktig - se så bra service jeg får, tenkte jeg - forteller Ashtiani.

 

Hoppe i havet
Men ekstraservicen skulle koste dem dyrt. Bankrådgiveren begynte ifølge ekteparet stadig oftere å selge og kjøpe aksjer uten deres samtykke.

- Jeg ba ham flere ganger være så snill å ikke kjøpe og selge mer uten å spørre meg. Da holdt han opp litt, før han begynte igjen, forteller Ashtiani.

I november 2001 havnet Ashtiani og rådgiveren i krangel på telefonen.

- Jeg hadde bedt ham holde opp, men likevel kjøpte og solgte han aksjer som påførte meg et tap på 100.000 kroner. På én dag! Jeg hadde ham på høyttaler så kona kunne høre, og spurte hva han følte nå. Han svarte at han var lei seg og at han skulle hoppe i havet, sier Ashtiani.

Krevde fengsel
Ashtiani hevder han flere ganger var i muntlig kontakt med ledelsen i banken om problemene rådgiveren førte dem ut i. Men først etter mer enn et halvår med mildt sagt friske aksjeinvesteringer, gikk det ifølge banken opp for dem hva deres egen rådgiver holdt på med.

Nå - fem år senere - har saken kommet opp for retten, etter at både banken og ekteparet anmeldte rådgiveren til politiet.

Nylig måtte 34-åringen forklare seg i Fjordane tingrett, tiltalt for grov økonomisk utroskap. Aktor la ned påstand om ni måneders betinget fengsel - og at rådgiveren betaler banken 119.000 og kunden 220.000 kroner i erstatning.

Rådgiveren ble fredag frifunnet. Retten la vekt på at den nyutdannede og uerfarne rådgiveren hadde opptrådt åpenbart tankeløst, men ikke selv tjent på aksjehandelen - og slik sett ikke gjort seg skyld i grov økonomisk utroskap.

Banken som anmeldte sin egen rådigver må i stedet tåle knusende kritikk i den 13 sider lange dommen.
Les saken: Banken fikk bank

Forlik - men ekteparet må betale
Det er imidlertid mager trøst for Masour og kona som sent i fjor høst inngikk forlik med banken.

De så da ikke annen vei ut av uføret enn å ta på seg ansvaret for tilsammen 2,2 millioner kroner av tapet på aksjehandlene - som til sammen ble på over fire millioner kroner.

Banken mener imidlertid at det ikke er urimelig at kunden må bære sin del av de voldsomme tapene på aksjeinvesteringene. Les saken: - Vet ikke om vi har ansvar

Aksjene ble ikke solgt
Selv da banken selv erkjenner at de ble kjent med rådgiverens uregelmessige overtrekk av kundekontoen i 2002, tok det mange år før aksjeporteføljen ble solgt. Som følge av det, økte tapet på investeringene med 2,6 millioner kroner.

- Jeg var naiv og trodde på banken som hele tiden sa den ville ordne opp. Jeg tenkte at min egen bank ikke ville føre meg ut i økonomisk ruin etter at jeg hadde havnet i trøbbel på grunn av en av bankens egne ansatte, sier Mansour.

Men selv om banken i forliket tar på seg rundt 2,5 millioner av tapet, sitter ekteparet igjen med pantsatt hus og flere millioner i gjeld til den samme banken. En gjeld ekteparet mener de har fått god "hjelp" til å stifte av rådgiveren, og en bank som ikke har passet på sine egne ansatte.

- Vi hadde null gjeld da det begynte. Nå er vi gjeldsslaver frem til 2020, sier Mansour og smiler skjevt.

Ond sirkel
Ifølge Mansour Ashtiani førte bankrådgiveren både seg selv og ekteparet inn i en ond sirkel, som for alvor begynte med at rådgiveren overbeviste dem om å bruke penger de ikke hadde for å kjøpe og selge aksjer på dagbasis.

Sommeren 2001 kjøpte de seg stort opp i Opticom - for å selge igjen samme dag med fortjeneste. Men da investeringen gikk i minus ble det ifølge Ashtiani lånt enda mer for å kjøpe flere aksjer i samme selskap.

Fra den ene dagen til den andre hadde plutselig Ashtiani et overtrekk på 1,8 millioner kroner på kontoen. Og her kunne det hele sluttet - ettersom banksjefen selv ble orientert om det voldsomme, og ureglementerte overtrekket.

Fjordane tingrett bemerker at det er "særlig bemerkelsesverdig at banken ikke foretok seg noe" på dette tidspunkt. I stedet ble nemlig overtrekket omgjort til lån med pant i boligen - og uregelmessighetene fikk fortsette. Dette skulle bare være begynnelsen på en ellevill og skjebnesvanger karuselltur på Børsen.

Ulovlig
- Jeg var fryktelig nervøs, for porteføljen stod jo i minus. Men rådgiveren sa at jeg ikke skulle bekymre meg. Det går alltid opp og ned, sa han. Dum som jeg var, stolte jeg på at han visste best hva som var lurt å gjøre.

Men det den bankansatte gjorde var brudd på bankens egne regler.

Ifølge tiltalen mot rådgiveren har de bankansatte kun fullmakt til å overtrekke kundens konto med opp til 500.000 kroner. Rådgiveren overtrakk på det meste for mer enn åtte millioner kroner, og la samtidig inn meldinger om at penger var på vei inn på konto, såkalte dekningsmeldinger. Ekteparet mener dessuten at 272 av aksjekjøpene ble gjort uten deres samtykke.

- Kunne tjent en million
- Jeg mistet helt kontrollen og oversikten. Ikke engang banken kunne fortelle meg hva som egentlig var saldo på kontoen min. Men det verste er at jeg på et tidspunkt kunne kommet bra ut av dette, sier Ashtiani.

I januar 2002 var ekteparet på ferie i Spania. Før ferien hadde aksjerådgiveren fått tillatelse til å kjøpe inntil 3600 aksjer i Opticom. I løpet av noen uker kjøpte rådgiveren 5000 Opticom-aksjer. Altså mye mer enn ekteparet hevder de gav samtykke til.

Men det er da Ashtiani hører nyheten på radioen i Spania: Opticom stiger noe voldsomt, fra rundt 350 kroner til 565 kroner aksjen. Han forstår at det bunnløst ulykksalige aksjemarerittet plutselig kan være over.

- Nektet å selge
- Det er bare en gang i livet du kan tjene en million kroner på aksjer. Men aksjerådgiveren nektet å selge, fordi han mente de ville stige enda mer. Vi kranglet på telefonen. Da jeg kom hjem oppdaget jeg at han i stedet for å selge hadde kjøpt 8000 Opticom-aksjer til, etter at kursen steg voldsomt, sier Ashtiani.

Dermed satt ekteparet med en portefølje på over 10 millioner kroner - og et overtrekk på kontoen på 8,1 millioner.

Bankrådgiveren har i avhør med politiet hevdet at det var Ashtiani som nektet ham å selge. Fordi banken ikke tar opp telefonsamtaler på bånd, står det ord mot ord.

- Men hvorfor anmeldte du ikke banken og rådgiveren? Du skrev ikke engang skriftlig klage?

- Da jeg tok kontakt med banken, gav de meg en falsk trygghet. Jeg fikk hele veien forsikringer om at de skulle ordne opp. Og trodde på det - noe jeg angrer på i dag. Om ikke annet håper jeg at folk ser at de ikke må stole på at bank gjør det som er best for deg, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.