Flytoget har Norges mest fornøyde kunder, og vinner Kundetilfredshetsprisen 2008. Det viser ferske resultater fra forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.

Flytoget oppnår en kundetilfredshetsscore på 83,8 poeng av maksimalt 100 oppnåelige kundetilfredshetspoeng. Dette er det beste resultatet noensinne i Norsk Kundebarometers årlige målinger av kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere gjennom mer enn 10 år.

- Kvalitet i alle ledd
Flytoget ble i sin tid etablert som NSB Gardermobanen, og hadde en trang fødsel med mange kritiske medieoppslag om utbyggingen av jernbanestrekningen.

Det har på ingen måte stoppet Flytoget i sine bestrebelser på å bli stadig bedre likt av sine kunder. I 2008 er det ti år siden Flytoget startet rutetrafikk til og fra Oslo Lufthavn Gardermoen.

- Flytoget gjør det enkelt for sine kunder, de er serviceminded og togene går stort sett når de skal. Jeg er imponert over kulturen i selskapet og det oser kvalitet i alle ledd i organisasjonen, sier prosjektleder Pål Rasmus Silseth i Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI i en pressemelding.

Jysk på jumboplass
Undersøkelsen omfatter 183 bedrifter.

I den andre enden av skalaen dominerer Jysk, som kun oppnår 52,2 poeng. Videre er vi også lite fornøyd med DnB Nor Kapitalforvaltning, Dagbladet, McDonalds, SAS og Finansavisen.

Ifjor var det Toyota som vant forbrukernes hjerter, etterfulgt av Hurtigruten og Flytoget.

Kundene bestemmer
Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer ved BI spurt 7794 forbrukere om hvor fornøyd de er med bedrifter de er aktive kunder hos. Undersøkelsen omfatter til sammen 183 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi, og gir svar på hvor dyktige de er til å tilfredsstille sine kunder.

Personene som er intervjuet kan vurdere inntil fire bedrifter, men maksimalt èn bedrift innenfor hver av de mer enn 30 bransjene som Norsk Kundebarometer omfatter. Norsk Kundebarometers 2008-måling baserer seg på til sammen 18 563 kundevurderinger på forbrukermarkedet.




Kilde: Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.