Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
BÅTGLADE NORDMENN:
Ifølge undersøkelsen utført av Opinion Perduco AS er naturopplevelser det viktigste for nordmenn på sjøen. Vi bruker båten mest til dagsturer. Vegard Grøtt/SCANPIX les mer

Privatøkonomi

Slik er norske båteiere

Norske båteiere tjener mer enn gjennomsnittet, trives best i eget farvann og anser egen helse som svært god.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Redaktør Hans Due i Båtmagasinet tror lite har forandret seg på sjøen de siste 25 årene.

- Vi gjorde en mindre undersøkelse for 25 år siden som viste at fordelingen mellom forskjellige type båter og bruk av båten fortonet seg nokså likt den gangen, sier redaktør Hans Due i Båtmagasinet.

Tallene Due sammenligner med er hentet fra Båtlivsundersøkelsen 2012, som er den første norske båtlivsundersøkelsen av denne størrelsen.

Undersøkelsen har forsøkt å tegne et representativt bilde av norsk fritidsbåtliv og ble presentert på messen "Sjøen for Alle" som startet tirsdag.

Seilere bruker mest penger
Ifølge undersøkelsen eier hver fjerde norske husholdning én eller flere fritidsbåter. Over halvparten av befolkningen har vært på båttur det siste året.

Det er gruppen med en årlig inntekt mellom 600.000 og 1,2 millioner kroner som representerer flest båteiere.

Undersøkelsen, som er gjort etter initiativ fra Kongelig Norsk Båtforbund og Norboat, viser at samlet omsetning knyttet til fritidsbåtliv var på 6,25 milliarder i 2011. I denne kategorien regnes drivstoff, båtplass og vedlikehold.

Due mener undersøkelsen viser at det er et marked for norske båtforhandlere.

- En del norske båtbyggere har forsvunnet de siste årene siden det har vært for dyrt å produsere i Norge sammenlignet med utlandet.

Større seilbåter hadde i 2011 størst gjennomsnittsverdi på rundt 370.000 kroner. Seilbåtene utgjorde kun syv prosent av den totale båtparken i 2011 og disse var mest representert i Oslo og Akershus.

- Undersøkelsen vi gjorde for 25 år siden viste at seilbåter utgjorde den samme andelen den gangen, sier Due.

For større motorbåter lå gjennomsnittsverdien i 2011 for hver båt på 250.000 kroner. For mindre motorbåter var gjennomsnittet 89.000 kroner. Motorbåter utgjorde over halvparten av den norske båtparken. Skjærgårdsjeep og daycruiser i størrelsen15 til 33 fot er mest vanlig. Dette er også den vanligste størrelsen på seilbåter.

I underkant av fem prosent sier de kunne tenke seg å kjøpe båt de nærmeste fem årene. Dette utgjør et potensial på 90.000 båter. Mange solgte også båten i fjor for å kjøpe ny. Ifølge undersøkelsen kan dette utgjøre 21.200 nye båter.

Båtliv gir god helseeffekt
Skal en tro undersøkelsen har også båteiere bedre helse enn de uten båt. 60 prosent hevder at båtlivet har en positiv effekt på helsen. Nesten 75 prosent av de som eier båt opplever egen helse som meget eller ganske bra.

Båtglade nordmenn mener naturopplevelser er det viktigste rundt det å være på sjøen. Etter dette kommer frihetsfølelse og friluftsliv som viktige opplevelser.

Bruker båten mest i Norge
Analysen, som er utført av Opinion Perduco AS, viser at vi bruker båten mest til dagsturer og fisketurer. I snitt bruker vi båten 34 dager i året, og ikke overraskende brukes båten mest i juli og august.

Nordmenn trives tilsynelatende best i eget farvann. I underkant av syv prosent har brukt båten utenfor Norge i løpet av 2011. En stor andel av disse var seilbåter. Den vanligste utenlandsdestinasjonen var Sverige og Danmark.

Erfarne båtførere
Nordmenn er tilsynelatende nokså delt i holdningene til båtliv i kombinasjon med alkohol. 40 prosent mener promillegrensen bør være som i dag på 0,8. En av tre mener den bør ligge på 0,2 som i trafikken. Nesten 15 prosent mener den bør være på 0,5 prosent. Kun halvparten av befolkningen er dermed positive til en lavere promillegrense på sjøen.

- Jeg tror få sammenligner båttrafikk med biltrafikk. Det er stor plass på sjøen, og folk kjører ofte sakte. Få har lyst til å gi opp kosen som en pils og et glass vin til maten. Undersøkelsen viser at de fleste er positive til sikkerhetstiltak på sjøen som vestbruk og dødmansknapp.

Halvparten av norske båteiere har ingen formell kompetanse. En av tre båteiere har tatt båtførerprøven, og 80 prosent av de uten båtførerprøven har heller ingen planer om å ta den. Til gjengjeld viser resultatene fra undersøkelsen at over 80 prosent har over ti års erf#229 med båt.

Due synes dette er gledelig.

- Båtførerprøven er bare en teoretisk prøve. At de som ferdes på sjøen har god erf#229 er langt viktigere, påpeker han.

Privatøkonomi Privatøkonomi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.