Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Klokker fra Patek Philippe går unna i Norge. Henrik D. Meyer
Klokker fra Patek Philippe går unna i Norge. Henrik D. Meyer les mer

Privatøkonomi

Venteliste på luksusvarer

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det norske luksusforbruket er høyere enn noensinne. Bilsalget nærmer seg jappetiden, champagnekorkene spretter som aldri før, og det er to års venteliste på eksklusive klokker og håndvesker, skriver Dagens Næringsliv.

-Vi har lange ventelister på vesker fra det franske motehuset Céline. Når vi ringer kunder, kommer damene kjørende i taxi for å handle en veske til 17.000 kroner!, sier butikksjef Nina Buzzi ved Høyer Luxury på kjøpesenteret Eger i Oslo.

Butikken selger varer fra internasjonale motehus som Yves Saint Laurent, Herve Leger, Givenchy og Stella McCartney. Hos konkurrenten Hermés rapporteres det om to års ventelister på Birkin-vesker med en startpris på 60.000 kroner.

– Etterspørselen etter luksusvarer har økt dramatisk i år, vi har problemer med å møte etterspørselen. På grunn av restriksjoner fra motehusene får vi kun handle inn et begrenset antall varer. Noen merker er så ettertraktede at vi ikke rekker å plassere artiklene i butikken før de fyker ut, sier Buzzi til DN.

Annerledeslandet Norge
Mens gjeldstyngede økonomier i land i Sør-Europa vakler mot kollaps, er situasjonen stikk motsatt i Norge.

– Svært mange luksusvarehus har planer om å etablere seg i Norge de neste årene. De ser store muligheter i et marked som lenge har vært dominert av billigkjeder som H&M og Varner-gruppen. En sterk økonomi og et høyt forbruk taler for nyetableringer, sier Carl-Erik Krefting i Søylen Eiendom, som eier varehusene Eger og Steen & Strøm samt et stort antall butikklokaler i Oslos mest eksklusive handlestrøk.

Han mener den generelle lønnsveksten gjør Norge til annerledeslandet i Europa.

– Nordmenn har fått en økt appetitt på luksusvarer. Merker som Hermés og Mulberry omsetter for mellom 200.000 og 300.000 per kvadratmeter, og det er ekstremt høyt selv i internasjonal sammenheng, sier Krefting til DN.

Festekrefter
Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser gode tider også for nybilmarkedet i Norge, og særlig dyrere merker som BMW, Mercedes-Benz og Porsche har hatt et oppsving.

– Salget av BMW nådde all-time high i juli både for bruktbil og nybil, sier bilforhandler daglig leder Joachim Sommerseth hos Bilia Stenshagen på Skøyen.

Salget av luksusklokker viser tilsvarende utvikling: Urmaker Bjerke i Oslo og Bergen kan vise til en økning i salget på 18 prosent i 2011. Etterspørselen etter klokkeprodusenter som Rolex, IWC og Patek Philippe øker, ifølge urmaker Halvor Bjerke, som opplyser at enkelte klokker har ventelister på opptil to år.

Les også: Neste krise kan ramme Norge langt hardere

Privatøkonomi Privatøkonomi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.