Luksushandel er fremtiden, mener partner Carl Erik Krefting i Søylen Eiendom.

Mens "luksus" tidligere var et skjellsord i Norge, er holdningene i endring. Krefting ser ingen grunn til at antall luksusbutikker i Oslo sentrum ikke skal øke kraftig i årene som kommer.

Søylen Eiendom eier Norges største high-end motehus, Eger Karl Johan, som i høst utvidet sin mest eksklusive avdeling - Høyer Luxury - fra 250 til 750 kvadratmeter. Dét viste seg å være et genialt trekk.

- Høyer Luxury går fantastisk bra, over all forventning! sier Krefting til DN.no.

Det gjør også de få luksusbutikkene som ligger i samme område: Mulberry Oslo AS økte omsetningen med 66 prosent ifjor, mens Louis Vuitton Norge AS økte med 15,7 prosent. Begge luksusmerkene har mer enn doblet resultatet før skatt. Louis Vuitton snudde milliontap til overskudd for første gang i 2010.

Merker som Hermés og Mulberry omsetter for mellom 200.000 og 300.000 kroner per kvadratmeter, noe som er ekstremt høyt. Og etter fire år med samtaler, er det nå klart at Gucci etablerer seg med egen butikk i Norge i mars - med gatefasade mot Nedre Slottsgate. Her skal det innflytelsesrike motehuset selge vesker og andre accessoirer på 343 kvadratmeter.

Mer luksus underveis
Det norske luksusforbruket er høyere enn noensinne. Mens gjeldstyngede økonomier i land i Sør-Europa vakler mot kollaps, shopper nordmenn dyre klær, vesker, eksklusive armbåndsur og biler som aldri før.

- Ja, ting er i ferd med å endre seg. Derfor har vi store planer om å etablere et nytt "fashion district" i området rundt Steen & Strøm. Vi har en klar langsiktig strategi, sier Carl Erik Krefting.

Han vil ha mer luksus i Oslos gater - og i kjøpesentrene. Schage Eiendom og Søylen Eiendom eier nå cirka 50 prosent av handelsarealet i den "firkanten" som de har planer om å utvikle.

- Det er superviktig å ha få eiere som tenker mye likt i ett område. Dermed kan vi få gjort mye i løpet av de neste to årene - det er helt realistisk. Vi må skape det miljøet vi trenger, slik at de luksusbutikkene vi er i kontakt med ønsker å etablere seg her. For de er svært kresne og jakter alltid på de beste lokalene med den beste beliggenheten, det vil si ved siden av alle andre luksusbutikker. Men Gucci er definitivt en døråpner, sier Krefting.

- Skal vi få et luksusmiljø her i byen, må noen ta på seg ansvaret for å utvikle det. Og ingen har gjort dette ennå. Det er én av grunnene til at vi fortsatt har så få luksusbutikker i Oslo, legger han til.

 

"Massclusivity"
Han får støtte av motedirektør Mari Hektoen i Søylen Eiendom:

- Gucci er en veldig viktig brikke i systemet, og den generasjonen som kommer nå konsumerer masse luksus. Vi ser en form for "massclusivity" - stadig flere har råd til, og tar seg råd til, å kjøpe luksusvarer, sier hun til DN.no.

- Dette begynner også motehusene å legge merke til. De er i ferd med å våkne og skjønner at Norge er rette stedet å etablere seg, legger hun til.

Sosialantropolog og trendanalytiker Gunn-Helen Øye i Eye;watch er enig i at nordmenn er blitt mer mottakelige for luksus.

- Ja, vi er mer modne for å kjøpe luksus i dag enn vi var før. Man merker at trendfaktoren er blitt høyere når man går rundt i Oslos gater. Selv unge jenter helt ned i 12-årsalderen er opptatt av luksusmerker, sier Øye.

Hun peker på at nordmenn flest har solid økonomi, siden klasseforskjellene er så små.

- Oslo har hengt langt etter alle andre store byer i Europa når det gjelder luksusshopping, men dette tror jeg vil endre seg raskt i årene som kommer. Jeg tror helt klart det er behov for flere luksusbutikker, bemerker hun.

- Skammen er borte
Det tror også trendanalytiker Ståle Økland i Global Retail Trends.

- Oslo er en by i vekst. Nordmenn har dessuten sterk kjøpekraft og vi får besøk av ressurssterke turister. Norge har ikke vært på luksusmerkenes prioriteringsliste så langt, men nå er bildet endret. Nordmenn har penger, og vi har endret holdning til luksus. Janteloven er i oppløsning, skammen er borte. Men så ser vi også at luksushandelen har endret seg. Man kjøper ikke nødvendigvis luksusvarer for å flashe egen rikdom i dag, det kan like gjerne være fordi man er kvalitetsbevisst, sier Økland.

Les de andre sakene i DN.no´s luksusserie her:

<b>Svir av titusener på luksustrening</b>
- De vil støvsuge verden for luksusvarer
Denne byen er Norges neste luksus-by
- Spiser knekkebrød til frokost, lunsj og middag for å få råd til ny veske
Unngå å gå på en luksussmell

Les også:
<b>- Luksus er et skjellsord i Norge</b>
<b>Disse diamantene gjør du suksess med</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.