Privatleasing av nye biler har bredt om seg. Ifjor viste tall fra Finansieringsselskapenes Forening at privatleie av personbiler økte med 17,6 prosent.

Les også: Vil ikke eie, velger å leie dnPlus

Nå har nevnte forening og Forbrukerombudet kommet til enighet om regler for markedsføring av denne populære finansieringsformen.

Målet er at det skal bli enklere å få oversikt over hvor mye det koster leasingkunden.

– Tydeligere og mer informativ markedsføring skal gjøre det enklere for forbrukerene å ta trygge og informerte valg når de vurderer å lease bil, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Et forklarende priseksempel må være med i reklame for leasing der prisopplysninger er mer. Her er et eksempel på hva en annonse må inneholde av opplysninger:

Startleie/etableringsgebyr: 43 200 kr.
Månedsleie: 1795 kr.
Totalpris: 107 820 kr varierer med rentenivået. Tre års bindingstid, kjørelengde: 45 000 km.

Forbrukerombudet har de siste årene sett sterk vekst i markedsføring av leasing, og fant flere problematiske eksempler ved en gjennomgang i vår. I tilfeller der månedsleie og rente er fremhevet, har ofte startleie og etableringsgebyr blitt utelatt, noe som utgjør omkring 40 prosent av kostnadene over tre år.

– Det er et stort økonomisk valg å skaffe seg bil, og for enkelte forbrukere kan kostnadene påvirke hele den økonomiske situasjonen. Når nær halvparten av kostnadene ikke er med i marknadsføringen, er det umulig for forbrukeren å få oversikt over prisbildet, sier Nergård.

Forbrukerombudet ønsker også at aktørene skal skille bedre mellom billån og leasing i annonsene.

– Dette er problematisk. Selv om begge produktene ofte blir markedsført med månedspris og/eller en nominell rente, er dette vesentlig forskjellige produkter med ulike kostnader. Det er stor forskjell på å låne penger for å kjøpe en bil du selv skal eie, og å inngå en leasingavtale, påpeker forbrukarombud Gry Nergård.

Forbrukerombudet forventer at aktører som tilbyr privatleasing oppfyller kravene innen 1. august.

Lite tyder på at trenden med å leie fremfor å eie sin bil vil avta med det første.

- Jeg tror at innen tre år vil vårt salg til private kunder bestå av 70–80 prosent privatleie, sa Volvo-sjef Øystein Herland til DN i mars i år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.