Du trenger ikke være aksjeanalytiker eller hete Mark Zuckerberg for å forstå at den sosiale møteplassen Facebook er en suksess. Om veksten i antall brukere fortsetter, kan den digitale venneboken passere svimlende en milliard brukere i år.

Ved utgangen av 2011 hadde Facebook 845 millioner aktive brukere, ifølge selskapets egne tall.

Det er ventet at Facebook vil bli børsnotert i USA i mai - der 10 prosent av selskapet vil bli lagt ut for salg for rundt 10 milliarder dollar.

Folkeaksje?
Etter alt å dømme vil Facebook bli en meget populær aksje blant vanlige folk. Også nordmenn vil etter hvert kunne kjøpe aksjen, blant annet gjennom banker som DNB og Fokus Bank eller nettmeglingsselskaper som Netfonds og Nordnet.

Administrerende direktør i Nordnet, Anders Skar, synes det er på sin plass å advare mot ukritisk tro på Facebook-aksjen, selv om selskapet utvilsomt er en kjempesuksess i dag.

- Ting endrer seg utrolig fort i it-verdenen. Å kjøpe Facebook-aksjen kan vise seg smart, men det kan også bli ditt livs dårligste investering, sier Skar.

 

Med en ventet prising på rundt 100 milliarder dollar når selskapet går på børs, verdsettes selskapet til sammenligning fire ganger så høyt som Google da de gikk på børs i 2004.

For nordmenn som vurderer å kjøpe Facebook-aksjen er det viktig å være klar over at prisen på selskapet ikke bare baserer seg på dagens antall brukere og inntekter - men også forventede inntekter i fremtiden.

- Det er klart, at med den brukergruppen har selskapet helt fantastiske muligheter. Men det er også en stor fare for en hype av aksjen, sier Skar.

Flopp?
Det ferskeste eksempelet på en it-aksje som som folk kjempet som gale for å sikre seg, er Groupon. Selskapet har vokst seg store på å tilby rabattkuponger på internett - og aksjen gikk som en kule da selskapet ble børsnotert til 20 dollar i november i fjor. Men etter å ha steget 50 prosent første dagen - falt aksjen til nivåer langt under 20 dollar. I dag er selskapet verdsatt til omtrent det samme som da det gikk på børs.

At en aksje kan øke i verdi som følge av at alle vil ha den - i alle fall en kort periode - er en ting. Enda verre er det om selve fundamentet for selskapets verdi - omsetningen og omsetningsveksten - skulle forvitre.

- Vi har forsatt dot.com-boblen friskt i minne. Der var selskapene priset på forventede, for ikke å si ønskede, inntekter. Men det et selskaps verdi handler om til syvende og sist er å faktisk dra inn inntekter som kan deles ut til eierne, påpeker Skar.

Han vil imidlertid ikke utelukke at Facebook kan bli den pengemaskinen mange håper og tror. At selskapet allerede koster uhorvelig mye penger når det går på børs, betyr ikke at verdien ikke kan øke ytterligere.

- Tenk på Apple. Der har mange sagt lenge at potensialet var tatt ut. Men det prises fortsatt inn videre vekst i aksjen. Selskap som gjør det bra, gjør det gjerne bra fremover også. Samtidig er det nok å tenke på Nokia, for å finne eksempler på det motsatte, sier Skar.

Les også: Sjekk hvem som vet "alt" om deg